مشخصات مقاله عنوان نشریه: تازه هاي علوم شناختي اطلاعات شماره: پاييز 1389 , دوره 12 , شماره 3 (مسلسل 47) ; از صفحه 82 تا صفحه 96 . عنوان مقاله: بررسي تاثير استفاده از تمرينات ادراکي – حرکتي بر اختلالات رفتاري کودکان پنج تا هشت ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه بيش فعالي نویسندگان: دهقان فائزه*, بهنيا فاطمه, اميري نسرين, پيشياره ابراهيم, صفرخاني مريم آدرس: * تهران، پل گیشا، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه روان شناسی چکیده: هدف: اين مطالعه تاثير استفاده از مهارت هاي ادراکي حرکتي را بر کاهش اختلالات رفتاري کودکان پنج تا هشت ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه بيش فعالي بررسي کرده است. روش: در اين پژوهش که از نوع شبه تجربي است، 26کودک پنج تا هشت ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه بيش فعالي مراجعه کننده به چهار مرکز کاردرماني، به صورت تصادفي، به دو گروه آزمايش و شاهد تقسيم شدند. ابزار اين پژوهش، پرسشنامه کانرز والدين، سياهه رفتاري کودکان، آزمون کفايت حرکتي بروينينکس اوزرتسکي بود. پس از اجراي مداخله که شامل شش هفته تمرينات ادراکي حرکتي بود، از مادران دو گروه آزمايش و شاهد خواسته شد مجددا سياهه رفتاري کودکان را تکميل کنند. براي ارزيابي پس از مداخله، از آزمون مقياس حرکتي کودکان بروينينکس اوزرتسکي براي کودکان استفاده شد. يافته ها: پس از پايان دوره مداخله، تمام حيطه هاي مهارت هاي ادراکي حرکتي (مجموع حرکات درشت، جمع حرکات ظريف، هماهنگي اندام فوقاني و نمره کلي آزمون) بهبود و در حيطه مشکلات رفتاري (اضطراب، مشکلات اجتماعي، مشکلات توجه، رفتارهاي پرخاشگري، مشکلات ديگر) ميانگين گروه آزمايش کاهش قابل ملاحظه اي نشان داد. در حيطه حرکات ظريف و نمره کلي آزمون کفايت حرکتي بروينينکس اوزرتسکي در گروه شاهد نيز بين پيش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداري ديده شد. در اختلالات رفتاري هم نتايج نشان دهنده کاهش رفتارهاي پرخاشگرانه و اضطراب بود. نتيجه گيري: به نظر مي رسد که بهبود مهارت هاي حرکتي کودکان اين مطالعه باعث شده است که اين کودکان در موقعيت هاي بازي، تحصيلي و فعاليت هاي روزانه احساس کفايت و شايستگي بيشتري کنند. ميزان کسب موفقيت هاي بيشتر، شکست هاي کمتر و در نتيجه ارزيابي هاي مثبت تر، به کاهش پرخاشگري، اضطراب، مشکلات ديگر و به طور کلي مشکلات رفتاري کودکان اين مطالعه منجر شد. کلید واژه: مهارت هاي ادراکي حرکتي(Q2)اختلالات رفتاري(Q2)اختلال کمبود توجه بيش فعالي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: لکنتبازی درمانیمشکلات رفتاریانگل های روده ای ارجاعات: مقايسه مشکلات رفتاري و پيشرفت تحصيلي در کودکان با و بدون مشکلات حرکتي مقايسه کارکردهاي اجرايي و توجه در کودکان پيش دبستاني دچار ناتواني هاي يادگيري عصب روان شناختي / تحولي با کودکان عادي مقالات نشریه ای مرتبط: مقايسه توانايي هاي ادراکي - حرکتي کودکان 10-7 ساله شهري و روستايياثربخشي آموزش هاي رواني حرکتي بر بهبود مشکلات حرکتي دانش آموزان با اختلال بيش فعالي نقص توجهمقايسه مشکلات رفتاري و پيشرفت تحصيلي در کودکان با و بدون مشکلات حرکتيتاثير فعاليت هاي بدني منتخب بر رشد مهارت هاي حرکتي ظريف کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي (ADHD)تاثير تمرين هاي ادراکي – حرکتي بر بهبود قابليت هاي حرکتي دانش آموزان با اختلال هماهنگي رشدي دوره ابتدايي شهر تهران مقالات همایشی مرتبط: وضعیت خانواده و رشد حرکتی کودک (مطالعه موردی، کودکان 4-3 ساله شهر اصفهان)تاثیر آموزش رفتاری به والدین بر وضعیت خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالیتاثیر آموزش مهارت های کنترل کودک به مادران بر کاهش نشانه ها و اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به نقص توجه - بیش فعالیتاثیر حرکات موزون بر روی مهارت های حرکتی (درشت و ظریف) کودکان مبتلا به اختلال اتیسمبررسی اثربحشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری، توجه و مهارت های حرکتی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 394 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی