برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تربيت معنوي کودکان و نوجوانان (چكيده دهمين همايش پياپي ساليانه انجمن علمي روانپزشكان ايران)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران
 
چکیده: 

شيوع بحران هويتي در بعد ديني-معنوي در بسياري از مراجعين، از ناکامي هاي چند دهه اخير در تربيت ديني و معنوي خبر مي دهد و نشان از ضرورت پرداختن روانپزشکان و روانشناسان به موضوع رشد ديني-معنوي. شکل گيري ويژگي هاي شخصيتي باثبات و سازگار، سازگاري کارآمدتر با استرس ها و بحرانهايي چون مرگ و فاجعه، شکل گيري مناسب هويت، به ويژه هويت ارزشي و ايدئولوژيک، و نيز تامين سلامت رواني و خانوادگي فرد ارتباط شناخته شده اي با رشد رواني به ويژه در دوران کودکي و نوجواني دارد. اين شرايط نيازمند مداخلات مناسب متخصصان در آموزش، مشاوره و رواندرماني هستند. به نظر مي رسد که اين رشد ايدئولوژيک و اخلاقي-معنوي است (در حاليکه خود بخشي از رشد رواني شخصيتي است) که چنين ثباتي را در روابط فردي و اجتماعي در بزرگسالي درپي دارد. خانم پگي جي جنگينز با تجربه طولاني کار آموزشي با کودکان و نوجوانان به تدوين و نگارش الگويي از تربيت ديني و معنوي در مراکز آموزشي و براي مربيان و خانواده ها در مقطع سني دبستان و راهنمايي پرداخته که به دليل تفاوت آشکار آن با روشهاي مرسوم تربيتي در کشور ما به آن پرداخته مي شود. روش ارايه شده الگويي ساده، عيني، آزمايشگاهي، گروهي، مبتني بر دانسته ها و تجارب در دسترس و عيني پيشين کودکان است، که همراه با ابزار و لوازم کوچک و در دسترس براي کارهاي دستي و يا خانگي است. او از توان کشش آهن ربا براي عينيت بخشيدن به وجود کشش معنوي در وجود کودک و دوستان و نزديکان او، از بازي بوم رنگ براي تفهيم عمل خوب و بد و عکس العمل آن در زندگي، و از يک تکه نان که بين بچه ها تقسيم مي کند براي گفتن اينکه ما انسانها گرچه با يکديگر خيلي تفاوت داريم اما مانند تکه هاي گوناگون نان از يک جنس هستيم و همه ذرات يکسان، جان بخش و پاک نان هستيم، اجزاي معنويت در جهان را آموزش مي دهد. نويسنده از موفقيت خود در سالهاي طولاني آموزش اين کتاب سخن گفته و بر عکس روش هاي رايج تربيت ديني، تاکيد دارد که آموزش تربيت ديني و معنوي در اين مقاطع سني نيازمند آموزش مستقيم، و به کارگيري روش هاي مرسوم و سنتي والدين، روحانيون و مراکز ديني نيست و نيازمند به کارگيري واژه ها و نام هاي رهبران ديني،کتب مقدس و آيين ها و آموزه ها، دست کم در مدارس رسمي ندارد.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بوالهری، ج. (1389). تربیت معنوی کودکان و نوجوانان (چکیده دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), 16(3 (پیاپی 62) (همراه با چکیده مقالات دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکی ایران)), 379-379. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123059



Vancouver : کپی

بوالهری جعفر. تربیت معنوی کودکان و نوجوانان (چکیده دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 1389 [cited 2021May16];16(3 (پیاپی 62) (همراه با چکیده مقالات دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکی ایران)):379-379. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123059



IEEE : کپی

بوالهری، ج.، 1389. تربیت معنوی کودکان و نوجوانان (چکیده دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), [online] 16(3 (پیاپی 62) (همراه با چکیده مقالات دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکی ایران)), pp.379-379. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123059.



 

 
بازدید یکساله 1783 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی