برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نگاهي جهاني به سلامت روان در مدارس (چكيده دهمين همايش پياپي ساليانه انجمن علمي روانپزشكان ايران)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی ایران. گروه ادبیات و روانپزشکی، انجمن جهانی روانپزشکی
 
چکیده: 

مدرسه از جمله مهم ترين موسسه هایي هستند که بر رشد جوامع نو (مدرن) اثر مي گذارند. در بيشتر کشورها، مدرسه ها نخستين سازمان هایي هستند که هم به شکل رسمي و هم با پذيرشي اخلاقي کودکاني را به درون خود مي پذيرند که نوزادي، شيرخوارگي و دوران پيش از ورود به جامعه بزرگ تر را در دامان خانواه گذرانده اند. اگر درست بنگريم، حتي کودکستان ها و مهد کودک ها هم، براي نونهالاني پيش دبستاني شکل هایي از مدارس هستند. در مدرسه است که کودک تبديل به يک شخص يا «فرد» مي شود؛ استقلال را تجربه مي کند و آموختن سامان مند و متکي به يک نظم يکتا را مي آموزد. از اين رواست که بايد بدانيم آنگاه که از سلامت روان سخن مي گویيم، نبايد از ياد ببريم که مدرسه ها از مهم ترين سامانه هایي هستند که آن را شکل مي دهند، امکانات فراواني براي رشد آن فراهم مي کنند، و گاه نيز با تاسف بسيار، بر آن اثرهایي منفي مي گذارند.
سلامت روان مدارس از جمله مهم ترين بخش هاي سلامت روان است. مدرسه ها از محيط مدرسه، فرهنگ عمومي مردم آن منطقه، قوانين و مقررات حکومتي ناظر بر کار و دست کم سه عنصر انساني (دانش آموز، معلم و خانواده) تشکيل شده اند. کارکرد اين عناصر در شرايط و جامعه هاي متفاوت گوناگون است. مدرسه ها سامانه
 هايي باز هستند و از اين روي آن ها شمولي دارند چون سطح، درون نهاد، برون داد و برآمد يا نتيجه. برآمد مدرسه ها آينده ملت ها ست. مدرسه ها، از ديدگاه سلامت عمومي و سلامت رواني، مهم ترين مکان هایي هستند که کودکان را در آن ها مي توان در ابعاد صدها و هزارها يافت. و از اين رو، در هيچ جاي ديگر نه مي توان مشکلات سلامت کودکان را تا اين حد يافت و نه مي توان دخالت هاي مناسب در راستاي سلامتي گروهي براي آن ها ارایه داد.
موضوع اين سخن روش هاي گوناگوني است که کشورهاي گوناگون در رويارويي با مسایل مربوط به سلامت روان کودکان در مدارس به کار گرفته اند. با اين هدف سفري کوتاه خواهيم داشت از شمال يخزده در فنلاند تا دور دست هاي جنوب در افريقا و در اين راه در سرزمين هایي چون کوبا، مصر، اردن، پاکستان و تونس لختي درنگ خواهيم کرد تا با بررسي دقيق برنامه هاي آنان دريابيم که ما کجا ايستاده ايم و چه گام هایي رابايد براي کودکان دوست داشتني ايران عزيزمان برداريم
.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

محیط، ا. (1389). نگاهی جهانی به سلامت روان در مدارس (چکیده دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), 16(3 (پیاپی 62) (همراه با چکیده مقالات دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکی ایران)), 380-380. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123054



Vancouver : کپی

محیط احمد. نگاهی جهانی به سلامت روان در مدارس (چکیده دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 1389 [cited 2021July29];16(3 (پیاپی 62) (همراه با چکیده مقالات دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکی ایران)):380-380. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123054



IEEE : کپی

محیط، ا.، 1389. نگاهی جهانی به سلامت روان در مدارس (چکیده دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), [online] 16(3 (پیاپی 62) (همراه با چکیده مقالات دهمین همایش پیاپی سالیانه انجمن علمی روانپزشکی ایران)), pp.380-380. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=123054.



 

 
بازدید یکساله 370 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی