مشخصات مقاله عنوان نشریه: تازه هاي علوم شناختي اطلاعات شماره: زمستان 1389 , دوره 12 , شماره 4 (مسلسل 48) ; از صفحه 25 تا صفحه 35 . عنوان مقاله: بررسي توانايي شناسايي واج آغازين كلمه ها و ناكلمه ها در كودكان بهنجار پنج تا شش ساله فارسي زبان نویسندگان: ضياتباراحمدي سيده زهره*, آراني كاشاني زهره, محمودي بختياري بهروز, كيهاني محمدرضا آدرس: * خیابان ملاصدرا، بیمارستان بقیه الله، طبقه دوم، مرکز کاشت حلزون چکیده: هدف: مقايسه توانايي شناسايي واج آغازين، به عنوان بخشي از مهارت آگاهي از واج در كلمه ها و ناكلمه ها (كلمه هاي بي معنا) و اثر بعضي متغيرها (شيوه توليد و واك داري يا بي واكي واج هدف و موقعيت واج) بر اين مهارت در كودكان پنج تا شش ساله فارسي زبان.روش: در اين مطالعه که از نوع توصيفي- تحليلي بود، 100 كودك طبيعي (50 دختر و 50 پسر) پنج تا شش ساله فارسي زبان مهدكودك هاي شهر تهران مقايسه شدند. ابزار پژوهش 24 كلمه و 24 ناكلمه بود كه تمامي آنها در موقعيت آغازين كلمه يا ناكلمه بودند. پايايي و روايي تکاليف با استفاده از روش هاي شاخص روايي محتوايي، تکرارپذيري نسبي و خطاي معيار اندازه گيري بررسي شد. براي مقايسه توانايي كودكان در شناسايي واج آغازين كلمه ها و ناكلمه ها و بررسي ساير متغيرها از روش آماري t گروه هاي وابسته استفاده شد و دخترها و پسرها با آزمون t در نمونه هاي مستقل مقايسه شدند.يافته ها: نتايج نشان داد كه تكاليف طراحي شده از پايايي و روايي خوبي برخوردار است. در هر دو گروه پسر و دختر توانايي شناسايي واج آغازين كلمه بيشتر از ناكلمه (p<0.05) و شناسايي واج هاي سايشي، بي واك و آغازكننده هجاي اول آسان تر بود (p<0.05)دو گروه دختر و پسر در هيچ كدام از تكاليف تفاوت معناداري نشان ندادند(p=0.78) .نتيجه گيري: توانايي شناسايي واج در كودكان سنين پيش از دبستان متاثر از متغيرهاي مختلفي است. شناسايي واج آغازين كلمه هاي معنادار راحت تر از ناكلمه ها بود. امتياز دختران در تكاليف طراحي شده كمي بيشتر از پسران بود، ولي اين تفاوت از نظر آماري معنادار نبود. تكاليف طراحي شده معيار مناسبي براي ارزيابي شناسايي واج آغازين در كودكان طبيعي است. کلید واژه: آگاهي واج شناختي(Q3)كودكان(Q2)شناسايي واج(Q2)زبان فارسي(Q2)کلمه و ناکلمه(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: مهد کودکنارساخوانیعملکرد خواندنخواندنکودکان دبستانیشیوعکودکدانش آموزانجملهحروف اضافهاللغة العربیةریشه شناسی ارجاعات: بررسي و مقايسه مهارتهاي آگاهي واجي و سرعت ناميدن در كودكان نارساخوان و عادي تعيين روايي و اعتبار آزمون آگاهي واج شناختي مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي تاثير نوع واج بر توانايي ناميدن واج آغازين کلمه در کودکان 5 تا 6 ساله فارسي زبان شهر تهرانویژگيهای واج از دیدگاه مكاتب واج شناسي مسكو و پترزبورگ و مقایسه اجمالي با مطالب موجود در فارسيطراحي و مقايسه تكاليف درك و بيان واج آغازين كلمه در كودكان طبيعي 5 تا 6 ساله فارسي زبان تاثير آموزش گفتار نشانه دار بر آگاهي واج شناختي کودکان کم توان ذهنيتعيين مهارت هاي آگاهي واج شناختي در کودکان مبتلا به سندرم داون داراي سن عقلي 12-7 سال آموزش پذير شهر اصفهان مقالات همایشی مرتبط: حذف و فزونی واج ها در قرآن کریم با رویکرد معناشناسی آواییبررسی پایه های عصب شناختی توانایی پردازش واج شناختی در کودکان نارساخوان و غیرنارساخوان با استفاده از روش تصویربرداری fMRIواک «و» (V) صدای بی سیما در الفبای زبان فارسیروشی جدید برای پیش تعلیم شبکه عصبی برمبنای ماشین بولتزمان عمیق به منظور افزایش سرعت آموزش و دقت در بازشناسی واجمدلسازی انرژی گفتار فارسی با استفاده از روش منحنی های قطعه ای برای سیستم های تبدیل متن به گفتار ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 251 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی