1 SID.ir | مديريت فردي در ديابت (چكيده دهمين همايش پياپي ساليانه انجمن علمي روانپزشكان ايران)

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مديريت فردي در ديابت (چكيده دهمين همايش پياپي ساليانه انجمن علمي روانپزشكان ايران)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران
 
چکیده: 

آموزش خود مديريتي در ديابت نخستين گام ضروري در توانمند سازي بيمار است. بيمار بايد بتواند از خود به صورت مطمئن و موثر مراقبت کرده و از پيامد تصميمهاي خود آگاه شود. بدون آموزش خود مديريتي ديابت، بيماران نمي توانند تصميمات مديريتي آگاهانه بگيرند. رويکرد توامند سازي در آموزش خود مديريتي ديابت به دنبال افزايش دانش، مهارت مديريت بر خود، خود آگاهي و احساس استقلال فردي است تا بيماران را در پذيرش مراقبت فردي از ديابت توانا سازد. بيماران توانمند افرادي هستند که به ميزان کافي در مورد ديابت و خودشان آموخته اند، بنابراين مي توانند هدف هاي فردي براي مراقبت از ديابت را برگزينند و به آن ها برسند. نشست هاي آموزش خود مديريتي ديابت بر پايه توانمند سازي مي توانند به صورت آموزش فردي يا گروهي انجام شوند. بيشتر محتويات باليني اين روش مانند برنامه سنتي آموزش ديابت است. افزون بر اين بيماران نياز به اطلاعاتي درباره روش هاي گوناگون درماني و نکات مثبت و منفي هر يک از روش ها دارند. آن ها بايد بدانند که چگونه تغييرات رفتاري رخ مي دهند، مشکلات از ميان برداشته مي شوند و چگونه بايد ميان نيازهاي رواني-اجنماعي زندگي و يک بيماري مزمن تعادل برقرار کرد. آن ها بايد نقش خود را به عنوان تصميم گيرنده بدانند و مسووليت خود را در مراقبت از خويش و در نهايت پيش آگهي بيماري خود بپذيرند. اگرچه بسياري از روش ها، با بهره گيري از ابزار و راهبردهاي آموزشي پيشين انجام مي شوند، اما هدف و روش کاربرد آنها متفاوت است. براي نمونه در اينجا هدف توانمند کردن بيماران براي مراقبت از خود است. اين برخلاف گفتگو در زمينه هدف هاي سوخت و ساز و ساير هدف هايي است که ما براي بيماران بر مي گزينيم و پس از رسيدن به اين هدف ها به عنوان راهي براي داوري در زمينه توان مراقبت از خود و ميزان همکاري بهره مي بريم. اگر چه مي توان براي اعمال اين روش درماني از ساختارهاي گوناگون بهره برد، اما اين بخش ها معمولا در همه روش ها به چشم مي خورند: بازتاب تجارب مرتبط؛ گفتگو در باره نقش هيجان ها؛ درگير شدن در هدف گذاري يکپارچه و حل مساله؛ پاسخ به پرسش هاي باليني؛ تهيه بازخورد براي هدايت کنندگان جلسه.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 133
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی