برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ميزان شروع اختلال کاستي توجه و بيش فعالي، اختلال سلوک و اختلال نافرماني مقابله اي در دانش آموزان دبستاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسي ميزان شيوع اختلال کاستي توجه و بيش فعالي، اختلال سلوک و اختلال نافرماني مقابله اي در دانش آموزان دوره ابتدايي شهر شيراز بود. روش: با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي از جامعه آماري دانش آموزان عادي دوره ابتدايي مشغول به تحصيل در نواحي چهار گانه آموزش و پرورش شهر شيراز تعداد 1300 دانش آموز دختر و پسر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، پرسشنامه علایم مرضي کودکان ( ) (CSI-4فرم والدين) بوده است. داده ها با استفاده از روشهاي آمار توصيفي شامل درصد، فراواني و آزمون Z نسبتها تحليل شد. يافته ها: نتايج نشان داد که ميزان شيوع اختلال هاي رفتاري در پرسشنامه علایم مرضي کودکان  (CSI-4)(فرم والدين) 17.5% درصد است. همچنين مشخص شد که شيوع اختلال هاي رفتاري در پسران بيشتر از دختران است. شايع ترين اختلال هاي رفتاري به ترتيب عبارت بودند از: کاستي توجه (6.7 درصد)، بيش فعالي/ تکانشگري (6 درصد)، نوع ترکيبي (5 درصد)، سلوک (5 درصد) و نافرماني مقابله اي (3.6 درصد). بنابراين، شايع ترين اختلال رفتاري دردانش آموزان ابتدايي شهر شيراز کاستي توجه است. نتيجه گيري: در مجموع، يافته ها نشان داد که شيوع اختلال هاي رفتاري با توجه به جنسيت و تحصيلات پدر متفاوت است. اين نتيجه براي موقعيتهاي آموزشي داراي مضامين کاربردي است و بيان کننده آن است که مدارس ابتدايي براي پيشگيري و درمان اختلال هاي رفتاري، نيازمند خدمات مشاوره و راهنمايي هستند. اين موضوع در برنامه ريزي، تنظيم بودجه و سياست هاي آموزشي و درماني، مي تواند سودمند باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نجفی، م.، و فولادچنگ، م.، و علی زاده، ح.، و محمدی فر، م. (1388). میزان شروع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی, اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان دبستانی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), 9(3 (پیاپی 33)), 239-254. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122853



Vancouver : کپی

نجفی محمود، فولادچنگ محبوبه، علی زاده حمید، محمدی فر محمدعلی. میزان شروع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی, اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان دبستانی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی). 1388 [cited 2021May11];9(3 (پیاپی 33)):239-254. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122853



IEEE : کپی

نجفی، م.، فولادچنگ، م.، علی زاده، ح.، محمدی فر، م.، 1388. میزان شروع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی, اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان دبستانی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), [online] 9(3 (پیاپی 33)), pp.239-254. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122853.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 392 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی