برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1388 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 19 تا صفحه 34 .
 
عنوان مقاله: 

تعيين نشانه هاي ترسيم خود در نقاشي سه گروه از کودکان داراي مشکلات دروني سازي شده، بروني سازي شده و بهنجار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعيين نشانه هاي «ترسيم خود» در نقاشي سه گروه از کودکان داراي مشکلات دروني سازي شده، بروني سازي شده و بهنجار به اجرا درآمده است
روش: براي شناسايي ٣٠ دانش آموز دروني سازي شده، ٣٠ دانش آموز بروني سازي شده و ٣٠ دانش آموز بهنجار، با استفاده از شيوه نمونه گيري هدفمند، تعداد ٤٠٠٠ فرم سياهه رفتاري کودک در ٣٤ دبستان منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران توزيع گشت و از ميان فرم هاي تکميل شده
n=90 دانش آموز دختر و پسر انتخاب شدند. آزمون «ترسيم خود» بصورت انفرادي بر روي گروه هاي نمونه به اجرا درآمد و نقاشي هاي جمع آوري شده بر اساس جدولي متشکل از ١٥٠ نشانه ترسيمي مورد تفسير قرار گرفت.
يافته ها: آزمون خي دو نشان داد که فراواني ترسيم ١١ نشانه از جمله: ترسيم در پايين صفحه يا در حاشيه آن، عدم ترسيم موها، ترسيم تنه به شکل مربع مستطيل و غيره در کودکان دروني سازي شده و ١١ نشانه از جمله: ترسيم سر بزرگ، ارزنده سازي موها، ترسيم دست ها به شکل کمان رو به پايين و غيره در کودکان بروني سازي شده بطور معنادار بالا بوده است
.
نتيجه گيري: نشانه ها بيانگر نمادهاي ناارزنده سازي خود، پايين بودن اعتماد به نفس و بازداري در گروه دروني سازي شده و نمادهاي ارزنده سازي خود و تمرکز بر خويشتن در گروه بروني سازي شده است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مرادی مطلق، م.، و عابدین، ع.، و حیدری، م. (1388). تعیین نشانه های ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونی سازی شده, برونی سازی شده و بهنجار. روان شناسی بالینی, 1(1), 19-34. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122764



Vancouver : کپی

مرادی مطلق مونا، عابدین علیرضا، حیدری محمود. تعیین نشانه های ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونی سازی شده, برونی سازی شده و بهنجار. روان شناسی بالینی. 1388 [cited 2021July28];1(1):19-34. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122764



IEEE : کپی

مرادی مطلق، م.، عابدین، ع.، حیدری، م.، 1388. تعیین نشانه های ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونی سازی شده, برونی سازی شده و بهنجار. روان شناسی بالینی, [online] 1(1), pp.19-34. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122764.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 157 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی