مشخصات مقاله عنوان نشریه: كودكان استثنايي (پژوهش در حيطه كودكان استثنايي) اطلاعات شماره: زمستان 1387 , دوره 8 , شماره 4 (پياپي 30) ; از صفحه 404 تا صفحه 412 . عنوان مقاله: تعيين عوامل اختلالهاي هيجاني موثر بر نارساخواني دانش آموزان مقطع ابتدايي نویسندگان: باعزت فرشته* آدرس: * دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی چکیده: هدف پژوهش حاضر، به منظور تعيين عوامل اختلالهاي هيجاني موثر در نارساخواني دانش آموزان مقطع ابتدايي صورت گرفته است. روش: به منظور انجام اين پژوهش، ابتدا تعداد 105 نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخواني از ميان جامعه دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر تهران در پايه هاي سوم، چهارم و پنجم به شيوه نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي به صورت تصادفي انتخاب و سپس از ميان آنها تعداد 70 دانش آموز نارساخوان پس از اجراي آزمونهاي تشخيصي (از جمله آزمون هوشي وکسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، نصفت و همکاران، 1380) به صورت هدفمند برگزيده شدند. همچنين براي ارزيابي اختلالهاي هيجاني همراه در دانش آموزان نارساخوان از پرسشنامه رفتاري راتر استفاده شد. اعتبار و رو ايي اين آزمون را مهريار (1373) با به کاربردن روش دو نيمه کردن و باز آزمايي، 0.85 گزارش کرده است. در اين پژوهش به منظور تعيين اينکه تمام متغيرهاي پيش بين تا چه اندازه قدرت پيش بيني متغير ملاک را دارند، از روش تحليل رگرسيون پس رونده استفاده شده است. در اين تحقيق سرعت، دقت و درک خواندن به صورت متغير ملاک و متغيرهاي اضطراب - افسردگي، بيش فعالي - پرخاشگري، نارسايي توجه، ناسازگاري اجتماعي، رفتار ضد اجتماعي به مثابه متغيرهاي پيش بين وارد مدل رگرسيون شدند. يافته ها: نتايج نشان مي دهد که از بين مولفه هاي اختلالهاي هيجاني، متغير هاي اضطراب - افسردگي، بيش فعالي، پرخاشگري و نارسايي توجه در پيش بيني نارساخواني و مولفه هاي آن (سرعت، دقت و درک خواندن) نقش تعيين کننده اي داشته اند. نتيجه گيري: بر مبناي نتايج اين پژوهش مي توان به متخصصان اختلالهاي ويژه يادگيري پيشنهاد کرد که اقدام به تدوين و اجراي برنامه هاي درماني ترکيبي براي دانش آموزان نارساخوان همراه با اختلالهاي هيجاني کنند. کلید واژه: اختلالهاي هيجاني(Q3)عوامل هيجاني(Q3)نارساخواني(Q2)دانش آموزان ابتدايي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: اختلال خواندندرک مطلبآگاهی واج شناختیحافظه فعالمطالعه مقطعیعوامل خطرسازانگل های روده ایاختلالات روانپزشکی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: اثرات درمان نوروسايكولوژي در كارآمدي خواندن دانش آموزان با نارساخواني تحولي نوع زبان شناختيبررسي ميزان شيوع نارساخواني در دانش آموزان طبيعي پايه اول تا پنجم دبستان هاي اصفهاناثر عدم حضور مستمر پدر در خانه (به دليل اشتغال) بر ميزان اختلالهاي رفتاري دانش آموزان دبستانيهمه گيرشناسي اختلالهاي رواني در مردان زندان عادل آباد شيرازشيوع اختلالهاي رفتاري در دانش آموزان دوره ابتدايي استان فارس مقالات همایشی مرتبط: تاثیر قصه درمانی شناختی رفتاری بر هوش هیجانی و پرخاشگری دانش آموزان ابتداییمقایسه هوش هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری و بررسی رابطه آن با پیشرفت تحصیلیشیوه نوین مقابله با افت تحصیلی خواندن در دانش آموزان ابتداییپیش بینی میزان مشارکت ورزشی دانش آموزان مقطع متوسطه از طریق هوش هیجانیپیش بینی هوش هیجانی دانش آموزان بر اساس حمایت اجتماعی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 230 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی