برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه توانايي استريوگنوز دهاني کودکان کم شنوا و کودکان شنوا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
 
چکیده: 
هدف: از اين پژوهش بررسي توانايي استريوگنوز دهاني به مثابه شاخصي براي عملکرد حسهاي داخل دهاني در کودکان کم شنواي ٩ - ٦ ساله در مقايسه با کودکان سالم همسن است. روش: در اين پژوهش مقطعي - مقايسه اي ١٠ کودک کم شنواي شديد تا عميق 9 - 6 ساله با ٢٠ کودک سالم همسن از طريق آزمون تشخيص شکل از لحاظ توانايي استريوگنوز دهاني مورد مقايسه قرار گرفتند، براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار آماري  spss11.5و آزمون t در سطح معناداري 0.05 استفاده شد. يافته ها: ميانگين و انحراف معيار استريوگنوز دهاني در کودکان کم شنوا 0.8±20 و در کودکان سالم 0.95±0.97 بود که اين تفاوت معنادار بود (P=0.001) و ميانگين وانحراف معيار مدت زمان صرف شده براي تشخيص اشکال برحسب ثانيه در کودکان کم شنوا 2.027±0.54 و در کودکان سالم 1.42±0.33 بود که در اين مورد هم تفاوت معنادار بود (P=0.001). نتيجه گيري: همان طور که يافته هاي اين پژوهش نشان داد، در کودکان کم شنوا به علت استفاده کمتر از گفتار وهمچنين رشد ناقص صداهاي گفتاري، گيرنده هاي حسي داخل دهان در آنها نيز به اندازه کافي تحريک نمي شوند و در نتيجه عملکرد اين حسها نيز دچار اختلال مي شود، که اين خود به مثابه عامل تاثيرگذار منفي بر توليد گفتار آنها خواهد بود؛ بنابراين بايد ارزيابي و تقويت حسهاي داخل دهاني لمس - فشار و حرکتي در برنامه هاي گفتار درماني اين کودکان مد نظر قرار گيرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بختیاری، ج.، و افتخاری، ز.، و نوری تاجر، ع. (1387). مقایسه توانایی استریوگنوز دهانی کودکان کم شنوا و کودکان شنوا. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), 8(4 (پیاپی 30)), 396-403. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122715



Vancouver : کپی

بختیاری جلال، افتخاری زهرا، نوری تاجر عطیه. مقایسه توانایی استریوگنوز دهانی کودکان کم شنوا و کودکان شنوا. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی). 1387 [cited 2022January29];8(4 (پیاپی 30)):396-403. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122715



IEEE : کپی

بختیاری، ج.، افتخاری، ز.، نوری تاجر، ع.، 1387. مقایسه توانایی استریوگنوز دهانی کودکان کم شنوا و کودکان شنوا. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), [online] 8(4 (پیاپی 30)), pp.396-403. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122715.



 

 
بازدید یکساله 71 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی