برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تصويرسازي ديداري و حرکتي دانش آموزان نابينا و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بزرگراه جلال آن احمد، بعد از تقاطع چمران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 

هدف: هدف اين پژوهش، مقايسه تصويرسازي ديداري و حرکتي دانش آموزان پسر نابيناي مقطع راهنمايي با دانش آموزان عادي شهر تهران در اين مقطع است. روش: در پژوهش پس رويدادي حاضر 60 نفر حضور داشتند، که از اين تعداد 30 نفر دانش آموز نابيناي مادرزادي بودند و 30 نفر ديگر ازبين دانش آموزان عادي انتخاب شدند. نمونه گيري به صورت تصادفي خوشه اي از بين دانش آموزان مدارس عادي و به صورت تصادفي از مدارس نابينايان شهر تهران صورت گرفت. در اين پژوهش از دو پرسشنامه ارزيابي تصويرسازي حرکتي(VMIQ)  و پرسشنامه ارزيابي تصويرسازي ديداري(VVIQ)  استفاده شد. جهت تحليل داده ها از آزمون آماري  tمستقل استفاده شد. يافته ها: نتايج نشان داد که دانش آموزان نابينا به لحاظ تصويرسازي ديداري در سطح پايين تر از گروه عادي عمل کردند و تفاوت بين آنها معنادار بود. بين دو گروه از لحاظ تصويرسازي حرکتي تفاوت معناداري وجود نداشت و هر دو گروه تقريبا در يک سطح عمل کردند. نتيجه گيري: در افراد نابينا نيز تصويرسازي ديداري و حرکتي وجود دارد، اما آنها عملکرد ضعيف تري در تصويرسازي ديداري نسبت به افراد عادي دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

یوسفی، ع.، و خانبانی، م.، و خواجه پور، ل.، و حاتمی، ح. (1387). تصویرسازی دیداری و حرکتی دانش آموزان نابینا و عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), 8(4 (پیاپی 30)), 382-388. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122709



Vancouver : کپی

یوسفی علمدار، خانبانی مهدی، خواجه پور لیلا، حاتمی حجت. تصویرسازی دیداری و حرکتی دانش آموزان نابینا و عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی). 1387 [cited 2021July25];8(4 (پیاپی 30)):382-388. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122709



IEEE : کپی

یوسفی، ع.، خانبانی، م.، خواجه پور، ل.، حاتمی، ح.، 1387. تصویرسازی دیداری و حرکتی دانش آموزان نابینا و عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), [online] 8(4 (پیاپی 30)), pp.382-388. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=122709.



 

 
بازدید یکساله 192 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی