مشخصات مقاله عنوان نشریه: كودكان استثنايي (پژوهش در حيطه كودكان استثنايي) اطلاعات شماره: تابستان 1388 , دوره 9 , شماره 2 (پياپي 32) ; از صفحه 155 تا صفحه 162 . عنوان مقاله: مقايسه هوش هيجاني و سبک دلبستگي در کودکان با لکنت و بدون لکنت نویسندگان: نريماني محمد*, محمودي نادر, ملك شاهي فر معصومه آدرس: * دانشگاه محقق اردبیلی چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر، مقايسه هوش هيجاني و سبک دلبستگي کودکان داراي لکنت و بدون لکنت در مدارس راهنمايي پسرانه شهر اردبيل بوده است. روش: براي دستيابي به اين هدف از بين مدارس راهنمايي پسرانه شهر اردبيل در سال تحصيلي 87 - 86 تعداد 14 مدرسه (3700 دانش آموز) به صورت تصادفي انتخاب و پس از شناسايي دانش آموزان داراي لکنت (N=50)، تعداد 30 دانش آموز داراي لکنت با روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب و از لحاظ سن، جنس و تحصيلات با 30 نفر دانش آموز بدون لکنت همتاسازي شدند. سپس پرسشنامه هاي هوش هيجاني شوت و پرسشنامه پيوند با والدين پارکر و همکاران را تکميل کردند، همچنين روش پژوهش حاضر، تحليلي از نوع مقطعي - مقايسه اي بوده و در تحليل داده ها از آزمون t استفاده شده است. يافته ها: نتايج پژوهش حاضر، نشان داد که شيوع لکنت در مدارس راهنمايي پسرانه شهر اردبيل برابر با 1.35 درصد مي باشد و همچنين بين دانش آموزان داراي لکنت و بدون لکنت، درشش مولفه هوش هيجاني (ارزيابي هيجانات خود، ارزيابي هيجانات ديگران، ابراز هيجاني، تنظيم هيجاني، سودمندي هيجانات و حل مساله و تنظيم هيجاني ديگران) و سبک دلبستگي، تفاوت وجود دارد. نتيجه گيري: نتيجه کلي اين پژوهش نشان مي دهد که شيوع لکنت در جامعه مورد پژوهش حدود 0.35 درصد بالاتر از ميانگين کل کشور است و در کنار ديگر علل لکنت، مي توان متغيرهاي هوش هيجاني و سبک دلبستگي را نيز به عوامل لکنت اضافه کرد. کلید واژه: لکنت زبان(Q3)هوش هيجاني(Q2)سبک دلبستگي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: عملکرد تحصیلیسلامت عمومیعزت نفسشادکامیتعارض زناشوییزوجینسازگاری زناشوییسبک های دلبستگی ارجاعات: مقايسه شيوه هاي فرزند پروري و كاركرد خانواده در خانوادههاي بد سرپرست، داراي اختلالات رفتاري و عاديمقايسه توانايي تکرار ناکلمه در کودکان لکنتي و غير لکنتي 8-5 ساله: بررسي فرضيه اصلاح پنهانبررسي رابطه كيفيت دلبستگي و هوش هيجاني در دانش آموزان تيزهوش و عادي مقالات نشریه ای مرتبط: هوش هيجانيهوش هيجانيهوش هيجانيهوش هيجانيهوش هيجاني مقالات همایشی مرتبط: مقایسه هوش هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری و بررسی رابطه آن با پیشرفت تحصیلیرابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزانمقایسه سبک های دلبستگی و هوش هیجانی دانش آموزان نابینا با دانش آموزان عادیمقایسه هوش هیجانی و استرس در مادران کودکان لکنتی و غیر لکنتیهوش هیجانی، ابعاد، ویژگی ها و مدل های آن ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 182 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی