برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1388 , دوره  4 , شماره  13 ; از صفحه 49 تا صفحه 66 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي نقش عامل انساني در بروز و شدت تصادفات جاده اي بر اساس مدل هاي رگرسيون LR و CART

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

تصادفات يکي از بزرگ ترين مشکلات سلامتي عمومي در جهان است. اين امر بسيار مهم است، زيرا بيشتر قربانيان جواناني هستند که قبل از تصادف داراي سلامتي کامل بوده اند. اين مساله در کشور ايران با روند صعودي تعداد کشته شدگان و افزايش تعداد کاربران از راه هاي کشور و همچنين افزايش تعداد سفرها مهم تر شده است. اين مقاله به بررسي نقش عامل انساني در بين عوامل سه گانه موثر بر تصادفات جاده اي مي پردازد. جمعيت آماري مورد نظر تصادفات جاده اي رخ داده در کشور ايران است و نمونه آماري، تصادفات جاده اي است که در سال 1385 رخ داده اند که بر اساس روش نمونه ‏گيري خود انتخابي به دست آمده است، و اندازه آن 343 هزار و 82 فقره است. براي گردآوري اطلاعات از منابع داده هاي کام 114 که دادگان تصادفات جاده اي محسوب مي شود استفاده شده است.
يافته هاي تحقيق نشان دادند که در 97.5 درصد تصادفات، تاثير عامل انساني وجود داشته است. ليکن نقش يا ميزان نسبي تاثيرگذاري اين عامل نسبت به عوامل ديگر 49 درصد است. اطلاعات به دست آمده حاکي است 38 درصد کساني که کشته مي شوند راننده نيستند. بيش از 22 درصد کشته شدگان تصادفات جاده اي را افراد غيرسرنشين در خودرو اعم از عابران پياده و دوچرخه سواران تشکيل مي دهند. در 48 درصد از سوانح رانندگي، شدت صدمه راننده شديد بوده است. بيشترين درصد درباره تاثير عوامل انساني در بروز و شدت تصادفات جاده اي، مربوط به بي توجهي به مقررات مي باشد (64.5 درصد) و پس از آن مصرف مشروبات الکلي و استعمال مواد مخدر (24.3 درصد) بيشترين درصد فراواني را به خود اختصاص داده است. خستگي و خواب آلودگي تنها
3.9 درصد علل انساني در وقوع تصادفات را به خود اختصاص داده است. 19 درصد کساني که تصادف نموده اند داراي گواهينامه مشروط يا ب 1 بوده اند. اين در حالي است که 67.9 درصد از کساني که در تصادفات رانندگي فوت کرده اند و 8 درصد از کساني که مجروح شده اند گواهينامه مشروط يا ب 1 داشته اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پاک گوهر، ع.، و خلیلی، م.، و صفارزاده، م. (1388). بررسی نقش عامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جاده ای بر اساس مدل های رگرسیون LR و CART. مطالعات مدیریت ترافیک, 4(13), 49-66. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=104222



Vancouver : کپی

پاک گوهر علیرضا، خلیلی محدثه، صفارزاده محمود. بررسی نقش عامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جاده ای بر اساس مدل های رگرسیون LR و CART. مطالعات مدیریت ترافیک. 1388 [cited 2021October27];4(13):49-66. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=104222



IEEE : کپی

پاک گوهر، ع.، خلیلی، م.، صفارزاده، م.، 1388. بررسی نقش عامل انسانی در بروز و شدت تصادفات جاده ای بر اساس مدل های رگرسیون LR و CART. مطالعات مدیریت ترافیک, [online] 4(13), pp.49-66. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=104222.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1244 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی