برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثر ميدان مغناطيسي با فركانسهاي پايين بر روي حافظه و يادگيري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
 
چکیده: 

مقدمه: بررسي اثرات بيولوژيك ميدانهاي مغناطيسي از سالها پيش موردتوجه دانشمندان بوده است و در ساليان اخيرنيز تحقيقات گسترده اي با استفاده از فركانسها وشدتهاي مختلف بر روي انسان و حيوانات آزمايشگاهي انجام شده است. نتايج بدست آمده در اين زمينه، كه عمدتا با استفاده ازفركانسهاي بالا انجام شده است، نشان دهنده اثرات اين ميدانها برروي ساختار و عملكرد سيستمهاي زنده مي باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسي اثر ميدان با فركانسهاي پايين بر روي حافظه و يادگيري در موش صحرايي مي باشد.
مواد و روش ها: تعداد 60 موش صحرائي نربالغ از نژاد اسپراگ دالي (با وزن 250-200 گرم) بطور تصادفي انتخاب و به شش گروه ده تايي تقسيم شدند.گروه اول، گروه شاهد بود و گروههاي 2 تا 6 كه به ترتيب در معرض فركانسهاي 5، 10، 15، 25 و40 هرتز و شدت 50 ميكروتسلا قرار گرفتند. براي بررسي اثرات ميدان بر روي يادگيري 20 نوبت آزمون با استفاده از جعبه شاتل در حاليكه در بين دو بازوي مولد ميدان بود و دستگاه بر روي فركانس و شدت مورد نظر قرار داشت، انجام گرديد. براي بررسي برگشت پذير بودن اثرات ميدان و نيز بررسي حافظه، 24 ساعت بعد مجددا 20 نوبت آزمون در همان شرايط و در حاليكه دستگاه مولد ميدان خاموش بوده انجام شد. پارامترهاي اندازه گيري شده عبارتند از: تاخير پاسخهاي شرطي
 (latency)و تعداد پاسخهاي شرطي.
نتايج: ميدان با فركانسهاي 5، 10، 15 و 40 هرتز و شدت 50 ميكروتسلا بر روي يادگيري و حافظه اثري ندارد اما فركانس 25 هرتز اگرچه بر روي يادگيري اثري ندارد اما موجب اختلال در تثبيت حافظه ميشود
.
بحث و نتيجه گيري: نتايج به دست آمده نشان داد كه در فركانس 25 هرتز و شدت 50 ميكروتسلا اختلاف معني داري در تاخير پاسخهاي شرطي و تعداد پاسخهاي شرطي روز دوم با گروه شاهد و بقيه گروهها وجود دارد. بدين صورت كه در اين گروه و برخلاف گروه شاهد و گروههاي آزمايشي ديگر، تاخير پاسخهاي شرطي در روز دوم افزايش و تعداد پاسخهاي شرطي كاهش يافت
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حمزوی، غ.، و رستگار، ک.، و ظریف کار، ا.، و موحدی، م. (1388). اثر میدان مغناطیسی با فرکانسهای پایین بر روی حافظه و یادگیری. مجله فیزیک پزشکی ایران, 6(2 (پیاپی 23)), 19-26. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=99624



Vancouver : کپی

حمزوی غلامرضا، رستگار کریم، ظریف کار اسداله، موحدی محمدمهدی. اثر میدان مغناطیسی با فرکانسهای پایین بر روی حافظه و یادگیری. مجله فیزیک پزشکی ایران. 1388 [cited 2021September17];6(2 (پیاپی 23)):19-26. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=99624



IEEE : کپی

حمزوی، غ.، رستگار، ک.، ظریف کار، ا.، موحدی، م.، 1388. اثر میدان مغناطیسی با فرکانسهای پایین بر روی حافظه و یادگیری. مجله فیزیک پزشکی ایران, [online] 6(2 (پیاپی 23)), pp.19-26. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=99624.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 218 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی