برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1388 , دوره  5 , شماره  1 ; از صفحه 93 تا صفحه 114 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي نقشه مفهومي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در دروس زيست شناسي، روان شناسي و فيزيك

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
 
چکیده: 
نقشه مفهومي يكي از راهبردهاي ياددهي- يادگيري است، كه مي تواند يادگيري معنادار را در فراگيران تسهيل كند. مقاله حاضر بر اساس يافته هاي پژوهشي تدوين شده است كه در آن ميزان اثربخشي استفاده از نقشه مفهومي در يادگيري دروس زيست شناسي، روانشناسي و فيزيك ارزيابي شد. براي اين منظور از يك طرح نيمه‌ آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون استفاده شد. 12 كلاس درسي به روش نمونه گيري هدفمند (6 كلاس آزمايش و 6 كلاس كنترل) انتخاب شدند كه در گروه هاي كنترل فراگيران به شيوه مرسوم درس هاي مذكور را ياد گرفتند و در گروه هاي آزمايشي مطالب درسي در قالب نقشه هاي مفهومي به دانش آموزان ارايه شد. همچنين دانش آموزان اين كلاس ها خود نقشه هاي مفهومي مطالب تدريس شده را تهيه كردند. تاثير اين كاربندي بر پيشرفت تحصيلي فراگيران در اين دروس از طريق آزمون هاي پيشرفت تحصيلي با شاخص هاي مقبول روايي و پايايي اندازه گيري شد. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهند كه ارايه آموزش مبتني بر نقشه مفهومي در مقايسه با روش هاي مرسوم بر نمره هاي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در دروس زيست شناسي و روانشناسي تاثير مثبتي داشت، اما كاربرد نقشه مفهومي در افزايش نمره هاي درس فيزيك موثر واقع نشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مصرآبادی، ج.، و استوار، ن. (1388). اثربخشی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس زیست شناسی, روان شناسی و فیزیک. اندیشه های نوین تربیتی, 5(1), 93-114. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=99230



Vancouver : کپی

مصرآبادی جواد، استوار نگار. اثربخشی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس زیست شناسی, روان شناسی و فیزیک. اندیشه های نوین تربیتی. 1388 [cited 2021December07];5(1):93-114. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=99230



IEEE : کپی

مصرآبادی، ج.، استوار، ن.، 1388. اثربخشی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس زیست شناسی, روان شناسی و فیزیک. اندیشه های نوین تربیتی, [online] 5(1), pp.93-114. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=99230.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 622 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی