برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي نقش خودکارآمدي حافظه بر عملکرد حافظه رويدادي و معنايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت معلم
 
چکیده: 

هدف: در پژوهش حاضر، نقش خودکارآمدي حافظه در عملکرد حافظه رويدادي و معنايي دانشجويان دختر و پسر بررسي شده است. بدين منظور، از بين شش گروه روان شناسي، تکنولوژي آموزشي، برنامه ريزي درسي و آموزشي، راهنمايي و مشاوره، بنياد هاي آموزش و پرورش، و گروه مديريت آموزشي، نمونه اي شامل 16 دختر و 16 پسر دانشجوي مقطع كارشناسي از دانشکده روان شناسي دانشگاه تربيت معلم به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. در اين پژوهش از دو آزمون يادآوري کلمات پربسامد و کم بسامد، و تصاوير مشهور و غيرمشهور براي حافظه رويدادي؛ و از دو آزمون مقوله هاي طبقاتي و سيالي واژگان براي حافظه معنايي استفاده شد. طرح عاملي 2×2 استفاده شد (دو جنس و دو سطح کارآمدي) و نتايج تحليل واريانس نشان داد که تفاوت حافظه رويدادي در دانشجويان داراي سطح خودکارآمدي زياد و کم حافظه، معنادار است. به عبارت ديگر، سطح بالاتر خودکارآمدي حافظه به عملکرد بهتر حافظه رويدادي منجر مي شود. در حافظه معنايي دانشجويان داراي سطح خودکارآمدي زياد و کم حافظه، تفاوت معنادار مشاهده نشد. کنش متقابل عوامل جنسيت و سطح خودکارآمدي حافظه بر عملکرد حافظه رويدادي و معنايي اثر معناداري نداشت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 340
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی