برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثر آسپرين بر يادگيري و حافظه مختل شده به وسيله كيندلينگ پنتيلن تترازول در موش صحرايي نر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* ارومیه، 11 کیلومتری جاده سرو، پردیس نازلو، دانشگاه ارومیه، دانشکده علوم، گروه زیست شناسی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: در سال هاي اخير مطالعات زيادي در مورد اثر سودمند آسپرين بر اختلالات يادگيري و حافظه در بيماري هاي سيستم عصبي صورت گرفته است. اين مطالعه به منظور بررسي اثر آسپرين بر يادگيري و حافظه مختل شده به وسيله كيندلينگ پنتيلن تترازول در موش صحرايي نر انجام شد.
روش بررسي: در اين مطالعه تجربي ابتدا حيوانات به صورت تصادفي به شش گروه 8 تايي تقسيم شدند. به سه گروه از اين حيوانات به ترتيب آسپرين (30 و 15 ميلي گرم بر كيلوگرم خوراكي) و نرمال سالين از يك هفته قبل و در طي القا كيندلينگ تجويز شد. كيندلينگ در اين سه گروه به وسيله تزريق پنتيلن تترازول (40 ميلي گرم بر كيلوگرم داخل صفاقي) القا شد. دو گروه از حيوانات هم زمان با ساير گروه ها آسپرين در دو دوز 15 و 30 ميلي گرم بر كيلوگرم را به صورت خوراكي دريافت كردند. گروه ديگر تنها سالين را در سراسر بررسي دريافت كردند و به عنوان گروه كنترل سالم عمل كردند. بعد از القا كيندلينگ يادگيري و حافظه موش ها در دستگاه شاتل باكس ارزيابي شد. بررسي به سه مرحله سازش، اكتساب و تست يادسپاري تفكيك شد. زمان تاخير اوليه قبل از دريافت شوك الكتريكي و زمان تاخير حين عبور 20 دقيقه و 24 ساعت پس از آموزش به عنوان شاخص يادگيري و حافظه مورد ارزيابي قرار گرفت. همچنين فعاليت حركتي حيوانات با استفاده از تست جعبه باز ارزيابي شد.
يافته ها: كيندلينگ پنتيلن تترازول به شكل معني داري زمان تاخير اوليه و همچنين زمان تاخير حين عبور، 20 دقيقه و 24 ساعت پس از اكتساب را كاهش داد و آسپرين به شكل معني داري سبب افزايش اين زمان در موش هاي كيندله گرديد
  .(P<0.05)  همچنين آسپرين تاثير معني داري بر فعاليت حركتي حيوانات نداشت.
نتيجه گيري: اين مطالعه نشان داد كه تجويز آسپرين سبب كاهش ميزان اختلال يادگيري و حافظه ايجاد شده توسط كيندلينگ شيميايي با پنتيلن تترازول مي گردد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نظیفی، م.، و فتحی آذربایجانی، ف.، و ایلخانی پور، م.، و فرخی، ف. (1388). اثر آسپرین بر یادگیری و حافظه مختل شده به وسیله کیندلینگ پنتیلن تترازول در موش صحرایی نر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان, 11(3 (پی در پی 31)), 1-7. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=98460



Vancouver : کپی

نظیفی معصومه، فتحی آذربایجانی فتح اله، ایلخانی پور مینو، فرخی فرح. اثر آسپرین بر یادگیری و حافظه مختل شده به وسیله کیندلینگ پنتیلن تترازول در موش صحرایی نر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان. 1388 [cited 2021August01];11(3 (پی در پی 31)):1-7. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=98460



IEEE : کپی

نظیفی، م.، فتحی آذربایجانی، ف.، ایلخانی پور، م.، فرخی، ف.، 1388. اثر آسپرین بر یادگیری و حافظه مختل شده به وسیله کیندلینگ پنتیلن تترازول در موش صحرایی نر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان, [online] 11(3 (پی در پی 31)), pp.1-7. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=98460.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 111 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی