برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ميزان حاکميت فرآيندهاي مديريت دانش در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
 
چکیده: 

مقدمه: مديريت دانش يکي از مهمترين ابزارهاي موفقيت سازمان ها در شرايط رقابتي و عصر اطلاعات است. با توجه به اين که دانشگاه هاي علوم پزشکي به عنوان پرچمداران سلامت جامعه نيز محسوب مي شوند، لازمه دستيابي به جديدترين دستاوردهاي علمي و پژوهشي و استقرار مديريت دانش در نظام سازماني آنها اهميتي دو چندان دارد. هدف اين پژوهش تعيين ميزان حاکميت فرايندهاي مديريت دانش در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان بوده است.
روش بررسي: مطالعه حاضر از دسته توصيفي است. جامعه آماري مورد مطالعه در اين پژوهش شامل کارکنان شاغل در 7 معاونت ستادي دانشگاه با مدارک تحصيلي فوق ديپلم و بالاتر و اعضاي هيات علمي (1266 نفر) مي شد که از بين آنها حجم نمونه آماري محاسبه شده به نحو تصادفي سيستماتيک برابر 295 نفر بود. در اين پژوهش براي جمع آوري اطلاعات مربوط به ادبيات موضوع از روش کتابخانه اي نظير کتب و مجلات علمي و براي جمع آوري اطلاعات لازم جهت تاييد يا رد فرضيات پژوهش از پرسشنامه
محقق ساخته با سوالات بسته (شامل 5 سوال جمعيت شناختي و 33 سوال اصلي) استفاده شد که براي بررسي روايي آن، از روش روايي صوري و پايايي آن با استفاده از ضريب Cronbach Alfa (93.8 درصد) استفاده گرديد. پس از تکميل پرسشنامه توسط اعضاي نمونه آماري، با استفاده از نرم افزار SPSS خروجي هاي اوليه استخراج و فرضيات مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: پس از آزمون فرضيه هاي تحقيق نظير شناسايي، اکتساب، توسعه، اشتراک و توزيع، بهره گيري و ذخيره سازي دانش نتايج به دست آمده نشان داد که در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان در هر شش فرآيند مديريت دانش، کليه زمينه ها جهت استقرار آن کمتر از سطح متوسط وجود داشته است
.
نتيجه گيري: يکي از مهمترين چالش هايي که امروزه سازمان هاي دولتي با آن رو به رو هستند استفاده از دانش سازماني و کاربرد آن با ابزارهاي نوين مديريتي نظير مديريت دانش مي باشد که توجه به استفاده صحيح از آن، سازمان ها را در شرايط رقابتي حاضر توانمند ساخته، مقدمات موفقيت آنها را پديد مي آورد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 147
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی