1 SID.ir | بررسي رابطه هوش هيجاني و مديريت زمان با استرس شغلي معلمان مقطع متوسطه
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه هوش هيجاني و مديريت زمان با استرس شغلي معلمان مقطع متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسي رايطه هوش هيجاني و مديريت زمان با استرس شغلي معلمان مقطع متوسطه انجام شده است. براي اين منظور از بين معلمان مقطع متوسطه شهرستان يزد 206 معلم به طور تصادفي انتخاب شدند (128 نفر مرد، 78 زن). ابزارهاي اندازه گيري پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه استرس شغلي، پرسشنامه هوش هيجاني سيبر يا شرينگ و پرسشنامه مديريت زمان. نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد که هوش هيجاني و مديريت زمان به طور معني داري استرس شغلي معلمان را پيش بيني مي کند، اين دو متغير با هم 57 درصد از تغييرات استرس شغلي را تبيين مي کنند. همچنين نتايج تحليل نشان داد که مؤلفه هاي هوش هيجاني به ويژه مولفه هاي خود کنترلي، همدلي، خودآگاهي در پيش بيني استرس شغلي نقش معني داري دارند و به همراه مديريت زمان 78 درصد از تغييرات استرس شغلي را تبيين مي مي کنند. از بين اين مؤلفه ها خود کنترلي بيشترين نقش را تبيين استرس شغلي دارد و حدود 57 درصد از تغييرات استرس شغلي را تبيين مي کند، بعد از خود کنترلي، همدلي 13 درصد از تغييرات استرس شغلي را تبيين مي کند و متغيرهاي خودآگاهي و مديريت زمان نيز به ترتيب 3 و 2 درصد از تغييرات استرس شغلي را تبيين مي کنند و اثر آنها در پيش بيني استرس شغلي معني دار است.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 341
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی