برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ماهيت ديني تعليم و تربيت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* حوزه علمیه قم
 
چکیده: 
امكان ديني ساختن علوم انساني و از جمله دانش تربيت، از مباحث مهم فراروي انديشمندان مسلمان است. در اين مقاله پس از ارايه تعاريفي از علم ديني دو تعريف اختيار شده است:1. دانش تجربه اي كه از مباني، اهداف، اصول و آموزه هاي ديني متاثر شده و رنگ و عطر جديدي يافته است.2. مجموعه اي از معارف ديني كه در يك موضوع خاص (مثل تربيت) استخراج، تدوين و تنظيم شده اند.به نظر مي رسد امكان ديني ساختن دانش تربيت، به هر دو معناي فوق ممكن است. مباني، اهداف، ارزش ها و آموزه هاي غيرتجربي مي تواند در جهت دهي يك علم تجربي موثر باشد. شواهد متعدد مويد اين مطلب است و بدين جهت مي توان مدعي امكان پديدآوردن تربيت اسلامي به معناي اول شد. مهم ترين بحث براي اثبات معناي دوم علم ديني و تربيت اسلامي، قلمرو دين است كه با روشن شدن اين مطلب كه مهم ترين رسالت دين هدايت انسان ها به سوي كمال انساني آن هاست كه هدف تربيت نيز مي باشد و با توجه به شواهدي كه گوياي آن است كه دين در انجام رسالت خود كوتاهي نكرده است، مي توان مدعي امكان استخراج نظام تربيتي اسلام شد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

هاشمی، س. (1385). ماهیت دینی تعلیم و تربیت. تربیت اسلامی, 1(2), 187-207. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=95810



Vancouver : کپی

هاشمی سیدعلی. ماهیت دینی تعلیم و تربیت. تربیت اسلامی. 1385 [cited 2021December08];1(2):187-207. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=95810



IEEE : کپی

هاشمی، س.، 1385. ماهیت دینی تعلیم و تربیت. تربیت اسلامی, [online] 1(2), pp.187-207. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=95810.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 892 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی