نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير بازي هاي آموزشي تمركز فكر بر كاهش شدت علايم اختلال كمبود توجه / بيش فعالي نوع مركب

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
پژوهش حاضر به بررسي «تاثير بازي هاي آموزشي تمركز فكر بر كاهش شدت علايم اختلال كمبود توجه - بيش فعالي نوع مركب، ‌در كودكان دبستاني» مبتلا به اين اختلال مي پردازد. به اين منظور،‌30  نفر از دانش آموزان پسر پايه هاي اول، دوم و سوم دبستان كه در سال تحصيلي 82-83 به مركز مشاوره و خدمات روانشناختي آموزش و پرورش استان اصفهان مراجعه نموده و به وسيله روانپزشك مركز و نيز سياهه علايم مرضي كودك (CSI-4)، تشخيص اختلال كمبود توجه / بيش فعالي نوع مركب را دريافت كرده بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفي در گروههاي آزمايش و گواه قرار گرفتند. آزمودني هاي گروه آزمايش، طي 8 جلسه به انجام بازي هاي آموزشي پرداختند. بازي هاي انجام شده در اين پژوهش، برگرفته از ديدگاههاي نظري و عملي جديد در آموزش و پرورش هستند و به منظور افزايش سطح توجه و خود كنترلي در كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه / بيش فعالي طراحي شده اند. بعد از اتمام جلسات آموزشي، پس آزمون و آزمون پيگيري با تكميل مجدد سياهه علايم مرضي كودك (CSI-4) توسط معلم و والدين دانش آموزان انجام گرديد. داده هاي بدست آمده از سه مرحله پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري با استفاده از روش آماري تحليل كوواريانس با چند متغير وابسته، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه بر اساس ارزيابي والد و معلم، بازي هاي آموزشي، باعث كاهش معنادار شدت مجموع علايم كمبود توجه همراه با بيش فعالي در آزمودني هاي گروه آزمايش، نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون شده است (p<0.05). همچنين بر اساس ارزيابي والد و معلم در مرحله پس آزمون، ميانگين شدت علايم كمبود توجه گروه آزمايش نسبت به گروه گواه، بطور معناداري كاهش يافت (p<0.05). يافته ديگر اين پژوهش نشان داد كه بر اساس ارزيابي والد در مرحله پس آزمون، ميانگين شدت علايم بيش فعالي / تكانشگري گروه آزمايش نسبت به گروه گواه بطور معناداري كاهش يافته است (p<0.05).
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رضازاده، م.، و کلانتری، م.، و نشاط دوست، ح. (1386). تاثیر بازی های آموزشی تمرکز فکر بر کاهش شدت علایم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی نوع مرکب. مجله روانشناسی, 11(3 (پیاپی 43)), 337-352. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=93915



Vancouver : کپی

رضازاده مریم السادات، کلانتری مهرداد، نشاط دوست حمیدطاهر. تاثیر بازی های آموزشی تمرکز فکر بر کاهش شدت علایم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی نوع مرکب. مجله روانشناسی. 1386 [cited 2022May28];11(3 (پیاپی 43)):337-352. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=93915



IEEE : کپی

رضازاده، م.، کلانتری، م.، نشاط دوست، ح.، 1386. تاثیر بازی های آموزشی تمرکز فکر بر کاهش شدت علایم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی نوع مرکب. مجله روانشناسی, [online] 11(3 (پیاپی 43)), pp.337-352. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=93915.



 

 
بازدید یکساله 1053 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی