برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

روابط بين نوروزگرايي، سبك هاي مقابله، تنشگرهاي تحصيلي، واكنش ها به تنشگرها و بهزيستي ذهني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

پژوهش حاضر روابط بين سازه هاي پنجگانه نورزگرايي، سبك هاي مقابله، تنشگرهاي تحصيلي، واكنش ها به تنشگرها و بهزيستي ذهني 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) را بررسي نموده است. به منظور ارزيابي روابط بين متغيرهاي مكنون و اندازه گيري شده در الگوي مفهومي،‌ از الگويابي معادلات ساختاري استفاده شد. نتايج نشان داد كه سطوح بالاتر بهزيستي ذهني از طريق نمرات پايين تر در عامل نورزگرايي، نمرات بالاتر در سبك مقابله مساله مدار - و بالعكس نمرات پايين تر در سبك مقابله هيجان مدار - و تجربه سطوح پايين تر تنشگرهاي تحصيلي و واكنش ها به تنشگرها پيش بيني شد. همچنين نتايج نشان داد كه رابطه بين عامل نورزگرايي، تنشگرها، واكنش ها به تنشگرها و بهزيستي ذهني از طريق سبك هاي مقابله مساله مدار و هيجان مدار، رابطه بين عامل نورزگرايي،‌ واكنش ها به تنشگرهاي تحصيلي از طريق تنشگرهاي تحصيلي و رابطه بين عامل نورزگرايي و بهزيستي ذهني از طريق واكنش ها به تنشگرها ميانجي گري شد. سطوح بالاتر تنشگرهاي تحصيلي نيز تجربه سطح بالاتري از واكنش ها به تنشگرهاي تحصيلي و نمرات پايين تر بهزيستي ذهني را پيش بيني كرد. در اين الگو تمام وزن هاي رگرسيوني از نظر آماري معنادار بوده و متغيرهاي پيش بيني كننده،‌ الگو %35 از واريانس «بهزيستي ذهني»‌ را تبيين كردند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 139
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی