مشخصات مقاله عنوان نشریه: حيات اطلاعات شماره: بهار 1388 , دوره 15 , شماره 1 ; از صفحه 61 تا صفحه 70 . عنوان مقاله: تاثير مدل همكار آموزشي باليني بر پيامد آموزش باليني دانشجويان پرستاري نویسندگان: راهنورد زهرا, احمدنژادآبكنار سرور*, مهران عباس آدرس: * دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران چکیده: زمينه و هدف: مدل همكار آموزشي باليني به معني مشاركت و همكاري بين مراقبان سلامت و مربيان دانشكده است و واقع بيني را براي محيط هاي کاري به ارمغان مي آورد. در حرفه پرستاري سازگاري بين بخش آموزش و عرصه بالين، آرماني ديرينه بوده که مستلزم همكاري مربيان دانشكده هاي پرستاري و پرستاران حرفه اي مي باشد. تحقق اين هماهنگي در نهايت تضمين کننده پيشرفت حرفه پرستاري خواهد بود. لذا اتخاذ رويكردي موثر و قابل اجرا جهت ادغام مباحث نظري و تجربيات باليني در رشته پرستاري از اهميت ويژه اي برخوردار است. بر اين اساس مطالعه حاضر با هدف تعيين ميزان تاثير مدل همكار آموزشي باليني بر پيامد آموزش باليني دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام پذيرفته است.روش بررسي: پژوهش حاضر يك مطالعه نيمه تجربي است. نمونه هاي اين پژوهش شامل سه نفر از مربيان دانشکده، 7 نفر از پرستاران شاغل در 3 بخش کودکان و 52 نفر از دانشجويان پرستاري مشغول به تحصيل در ترم پنجم بودند که داراي معيارهاي ورود به مطالعه بوده و به صورت نمونه گيري مبتني بر هدف انتخاب شدند. سپس نمونه ها به صورت تصادفي به دو گروه تجربه (28 نفر) و شاهد (24 نفر) تقسيم شدند. دانشجويان در گروه تجربه و شاهد، واحد كارآموزي كودكان را در 3 بخش منتخب و به طور غير هم زمان سپري نمودند با اين تفاوت که دانشجويان در گروه تجربه بر اساس مدل همکار آموزشي باليني تحت نظر پرستاران منتخب باليني آموزش مي ديدند و مربيان دانشکده بر فرايند آموزش نظارت داشته و در اين مورد با پرستاران مربي همکاري مي نمودند. در پايان دوره کارآموزي از مهارت هاي باليني دانشجويان و ميزان رضايتمندي دانشجويان و مربيان پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها، از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي شامل آزمون مجذور كاي، تست دقيق فيشر، من ويتني يو و آزمون t استفاده شد.يافته ها: نمونه ها در گروه تجربه و شاهد، از نظر مشخصاتي نظير سن، جنس، معدل ترم گذشته، ميزان علاقه و انگيزه نسبت به حرفه پرستاري با يکديگر همگن بودند. يافته هاي اين پژوهش اختلاف معناداري را در دو گروه تجربه و شاهد از نظر مهارت هاي باليني اندازه گيري TPR، اندازه گيري فشارخون، اكسيژن درماني، دارو درماني، تغذيه كودك، ارتباط با كودك و خانواده نشان داد (p<0.001). به علاوه اختلاف معناداري بين متغير رضايتمندي پرستاران منتخب باليني از نحوه کارآموزي دانشجويان پرستاري در دو گروه تجربه و شاهد مشاهده شد (0.004=p). اما به لحاظ رضايتمندي دانشجويان و مربيان پرستاري از دستيابي به اهداف آموزش باليني در گروه تجربه و شاهد اختلاف معناداري مشاهده نشد (به ترتيب 0.058=p و 0.109=p).نتيجهگيري: مدل همكار آموزشي باليني روشي مناسب در فرايند آموزش مهارت هاي باليني به دانشجويان پرستاري است و بر اين اساس بهره گيري از تجربيات و دانش عملي پرستاران باليني در هر بخش براي ارايه آموزش مهارت ها به دانشجويان پرستاري توصيه مي شود. کلید واژه: مدل همكار آموزشي باليني(Q2)پيامد آموزش باليني(Q3)آموزش پرستاري(Q2)دانشجويان پرستاري(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: عملکرد بالینیمحیط بالینیمهارت های تفکر انتقادیآموزش بالینیپرستاریدانشجوی پرستاریآموزش پرستاریبازخورد ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير مدل همکار آموزشي باليني بر پيامد يادگيري باليني دانشجويان پرستاريتاثير بكارگيري مدل همكار آموزش باليني بر يادگيري باليني دانشجويان پرستاريتاثير کارآموزي باليني بر شناخت، نگرش و تسلط دانشجويان پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد ورامين در انجام مهارت هاي بالينيعملکرد باليني مربيان پرستاري از ديدگاه دانشجويان و مربيان پرستاري دانشگاه آزاد اسلاميمقايسه مشکلات آموزش باليني از ديدگاه مربيان و دانشجويان سال چهارم پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي ايران مقالات همایشی مرتبط: چالش های حضور دانشجویان پرستاری در بخش های بالینی: یک مطالعه کیفیعوامل استرس زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یزدشکاف در محیط یادگیری بالینی: دیدگاه دانشجویان پرستاریبررسی مقایسه ای عوامل مرتبط با یادگیری بالینی از دیدگاه دانشجویان، مربیان و پرسنل پرستاری: یک مطالعه دلفیادراک مربیان بالینی پرستاری از موانع آموزش بالینی چالش ها و راهکارها: یک مطالعه کیفی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 149 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی