برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1385 , دوره  9 , شماره  23 ; از صفحه 25 تا صفحه 30 .
 
عنوان مقاله: 

رضايت شغلي کارکنان در مرکز طبي کودکان تهران 1382

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
 
چکیده: 
مقدمه: رضايت شغلي، يک واکنش احساسي به کار، شرايط فيزيکي و اجتماعي محل کار است. به عبارت ديگر رضايت شغلي يک احساس مثبت و لذت بخش است که از نتيجه کار فرد يا تجربه شغلي او بدست مي آيد. چون رضايت شغلي بر ارتقاي کارمند، بازدهي و کيفيت انجام کار وي تاثير مي گذارد بسيار مورد توجه واقع گرديده است. اين مطالعه به منظور سنجش ميزان رضايت کارکنان، همچنين تعيين رضايت از هر يک از حيطه هاي رضايت شغلي کارکنان مرکز طبي کودکان دانشگاه علوم پزشکي تهران و در سال 1382 انجام گرديده است. روش بررسي: اين يک مطالعه مقطعي - توصيفي است. محيط پژوهش يک بيمارستان دولتي و فوق تخصصي کودکان مي باشد. جامعه پژوهش شامل کارکنان اين بيمارستان مي باشد. انتخاب افراد نمونه از بين جامعه پژوهش که 50 نفر طبق برآوردهاي آماري مي باشد به روش تصادفي و از روي ليست کارکنان اين بيمارستان انجام گرفته است. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه استاندارد شده رضايت شغلي مي باشد. پس از جمع آوري پرسشنامه ها، داده ها وارد نرم افزار spss شد. يافته ها: يافته ها مبين آن است که از 4 دسته عوامل اثر گذار بر روي رضايت شغلي شامل عوامل محيطي و رفاهي، اجتماعي، ماهيت شغل و عوامل ساختاري و مديريتي که در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است بيشترين ميزان رضايت مربوط به عوامل اجتماعي شغل و کمترين ميزان رضايت از عوامل محيطي و رفاهي مربوط به شغل مي باشد. ميزان رضايت در درجه دوم و سوم پس از عوامل اجتماعي به ترتيب به ماهيت شغل و عوامل ساختاري و مديريتي مربوط مي شوند. بطور ميانگين رضايت از کليه حيطه هاي شغلي در بيمارستانهاي مورد مطالعه در حد متوسط ارزيابي شده است که اين ميزان در هر يک از عوامل فوق متغير است.نتيجه گيري: با توجه به ناراضي بودن کارکنان از عوامل رفاهي و محيطي لازم است اين بخش از نيازهاي کارکنان مورد توجه بيشتر قرار گيرد. بيشترين عامل موجد رضايت در بيمارستان عامل اجتماعي شغل است و بهتر است براي ارتقاي اين نقطه قوت پيشنهاد مي کنيم روابط بين کارکنان و همچنين روابط بين کارکنان و مسوولين بيمارستان بيشتر از پيش تقويت گردد. با توجه به رضايت کم کارکنان از حيطه ساختار مديريتي و سازماني و قوانين حاکم بر آن لازم است مسوولين، اصلاح ساختار سازماني و مديريتي بيمارستانها را در اولويت برنامه هاي خود قرار دهند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

تاجور، م.، و عرب، م.، و خدابخش نژاد، و. (1385). رضایت شغلی کارکنان در مرکز طبی کودکان تهران 1382 . مدیریت سلامت, 9(23), 25-30. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=92226



Vancouver : کپی

تاجور مریم، عرب محمد، خدابخش نژاد وجیه اله. رضایت شغلی کارکنان در مرکز طبی کودکان تهران 1382 . مدیریت سلامت. 1385 [cited 2022January25];9(23):25-30. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=92226



IEEE : کپی

تاجور، م.، عرب، م.، خدابخش نژاد، و.، 1385. رضایت شغلی کارکنان در مرکز طبی کودکان تهران 1382 . مدیریت سلامت, [online] 9(23), pp.25-30. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=92226.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 233 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی