برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1386 , دوره  1 , شماره  3 ; از صفحه 29 تا صفحه 37 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر عزت نفس دانش آموزان نابينا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 
پژوهش حاضر به منظور بررسي اثر بخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر عزت نفس دانش آموزان پسر نابينا طراحي شده است. به همين منظور 380 دانش آموز پسر نابيناي دوره راهنمايي به صورت نمونه گيري هدف دار انتخاب شده و در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. ابزار پژوهش شامل فهرست بررسي ارزيابي مهارت هاي اجتماعي کودکان متسون و همکاران (1983) و پرسشنامه عزت نفس کوپراسميت (1967) بود. طرح پژوهش حاضر از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. برنامه آموزش مهارت هاي اجتماعي در طول هشت جلسه 90 دقيقه اي، هفته اي دو جلسه به مدت يک ماه بر روي گروه آزمايشي اجرا گرديد. در حالي که در طي اين مدت، گروه گواه برنامه عادي روزانه خود را دنبال مي کرد. پس از اجراي برنامه آموزشي، مجددا هر دو آزمون بر روي هر دو گروه اجرا گرديد. فرضيه هاي اين پژوهش با استفاده از تحليل کوواريانس، مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج حاصل، نشان داد که آموزش مهارت هاي اجتماعي بر بهبود عزت نفس دانش آموزان پسر نابينا، در گروه آزمايشي به طور معنا داري موثر بوده است. اين يافته ها، بيانگر اين است که اجراي برنامه آموزش مهارت هاي اجتماعي به دانش آموزان نابيناي گروه آزمايشي، کمک کرده است تا در تعامل با همسالان خود، با عزت نفس بالايي رفتار کنند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

به پژوه، ا.، و خانجانی، م.، و حیدری، م.، و شکوهی‌ یکتا، م. (1386). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان نابینا. پژوهش در سلامت روانشناختی, 1(3), 29-37. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=90808



Vancouver : کپی

به پژوه احمد، خانجانی مهدی، حیدری محمود، شکوهی‌ یکتا محسن. بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان نابینا. پژوهش در سلامت روانشناختی. 1386 [cited 2021December07];1(3):29-37. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=90808



IEEE : کپی

به پژوه، ا.، خانجانی، م.، حیدری، م.، شکوهی‌ یکتا، م.، 1386. بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان نابینا. پژوهش در سلامت روانشناختی, [online] 1(3), pp.29-37. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=90808.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 520 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی