برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1387 , دوره  12 , شماره  4 ; از صفحه 287 تا صفحه 295 .
 
عنوان مقاله: 

اثر کروسين بر اختلالات يادگيري و حافظه فضايي ناشي از اسکوپولامين در موش صحرايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه
 
چکیده: 

مقدمه: سيستم کولينرژيک نقش مهمي را در يادگيري و حافظه ايفا مي کند. تجويز عصاره زعفران و يا کروسين موجود در آن اختلالات حافظه ناشي از تجويز اتانول را بهبود مي بخشد. بر اساس يافته هاي بالا ما اثرات کروسين در بهبود اختلال يادگيري و حافظه ناشي از اسکوپولامين (به عنوان آنتاگونيست گيرنده هاي کولينرژيک) رادر موش صحرايي با استفاده از ماز آبي موريس بررسي نموديم.
روش ها: در اين مطالعه موش هاي صحرايي نر بمدت شش روز متوالي تحت تجويز کروسين (
10 mg/kg, i.p. يا 5 يا 1) سي دقيقه پس از تجويز اسکوپولامين (5 mg/kg, i.p.) يا سالين قرار گرفتند. حيوانات گروه شاهد فقط اسکوپولامين يا سالين دريافت نمودند. شاخصه هاي يادگيري و حافظه فضايي همزمان در روزهاي فوق الذکر در ماز آبي موريس بررسي شد. بدين منظور زمان سپري شده و مسافت طي شده براي رسيدن به سکوي پنهان به مدت چهار روز بررسي شد. سپس در مرحله probe trial، درصد حضور حيوانات در ربع دايره هدف ثبت گرديد. بيست و چهار ساعت بعد، آزمون سکوي آشکار انجام شد که در آن زمان لازم براي رسيدن به سکوي آشکار و سرعت شناي حيوانات بررسي شد.
يافته ها: نتايج نشان داد تجويز اسکوپولامين موجب اختلال در يادگيري و حافظه فضايي مي گردد که با تجويز کروسين به صورت وابسته به دوز بهبود مي يابد. در آزمون سکوي آشکار تفاوت معني داري بين عملکرد حيوانات در گروه هاي مورد مطالعه وجود نداشت.
نتيجه گيري: تجويز کروسين مي تواند اثرات تخريبي اسکوپولامين در روند يادگيري و حافظه فضايي موش صحرايي را بهبود بخشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 203
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی