برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

طراحي كنترل كننده عصبي- فازي براي سيستم تعليق فعال خودرو با آموزش FEL

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا
 
چکیده: 

در اين تحقيق، با استفاده از يك شبكه عصبي فازي به همراه آموزش پس ‌خور خطا يك كنترلر غيرخطي براي كنترل سيستم تعليق فعال جهت مدل نيم‌ خودرو طراحي شده است. هدف سيستم تعليق يك خودرو كاهش انتقال ارتعاشات از جاده به بدنه و تامين راحتي سفر مي باشد. اين كار بايد حداقل افت در تماس با جاده در جاده‌ هاي ناهموار را به دنبال داشته باشد. همچنين، نقش سيستم تعليق در كنترل خودرو در مسير منحني و در حين شتاب و ترمز كردن كاملا مشهود است. براي اين كار لازم است نخست با استفاده از روش ‌هاي مرسوم يك كنترلر PD براي سيستم تعليق طراحي و از آن جهت آموزش كنترلر عصبي فازي استفاده شود. اين كنترلر با استفاده از خطاي خروجي كنترلر PD به صورت برخط آموزش مي ‌بيند و پس از آموزش، كنترلر PD از مدار خارج و كنترل كننده عصبي فازي به تنهايي كار كنترل سيستم را به عهده مي گيرد. در صورت تغيير پارامترهاي سيستم تحت كنترل، كنترلر PD مجددا وارد مدار شده و شبكه با استفاده از خطاي جديد بار ديگر آموزش مي‌ بيند. از وي‍ژگي هاي مهم اين روش عدم نياز به مدل رياضي اجزاي سيستم نظير عملگر، فنر و كمك فنر كه همگي غيرخطي هستند و عدم نياز به ژاكوبين سيستم مي باشد. در انتهاي كار نتايج عملكرد كنترل كننده PD با كنترلر FNN مقايسه شده است. اين نتايج نشان مي دهد كه كنترل كننده طراحي شده توانسته اهداف خواسته شده را به خوبي برآورده نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 418
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی