برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1387 , دوره  6 , شماره  21 ; از صفحه 39 تا صفحه 56 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي شيوه هاي سنجش و معيارهاي ترجمه مورد استفاده در ارزيابي ترجمه دانشجويان ايراني در کلاسهاي ترجمه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

يکي از دلايل نارضايتي دانشجويان از نمراتشان در امتحانات ترجمه به روش ارزشيابي، ترجمه هاي آنها مربوط مي شود. هر چند که سالهاست درسهاي ترجمه در دانشگاه هاي ايران تدريس مي شوند (هم در دانشگاه آزاد اسلامي و هم در دانشگاههاي دولتي)، تقريبا هيچ بررسي سازمان يافته اي در خصوص نوع آزمونهاي ترجمه و معيارهاي ارزيابي ترجمه دانشجويان صورت نگرفته است. مقاله حاضر در صدد است روش مدرسان ترجمه را براي ارزيابي ترجمه هاي دانشجويان مورد بررسي قرار دهد. از کساني که در اين تحقيق شرکت کردند در مورد روش ترجيحي آنها براي برگزاري آزمون و نيز معيارهايي که براي ارزيابي ترجمه دانشجويان به کار مي برند سوال شد. براي رسيدن به اهداف تحقيق، پرسشنامه اي با 22 پرسش در اختيار 36 مدرس ترجمه زن و مرد که در 9 دانشگاه مختلف ايران ترجمه تدريس مي کردند قرار گرفت. نتايج حاصل از تحليل داده ها نشان داد که در ارزيابي ترجمه هاي دانشجويان ميان مدرسان ترجمه اتفاق نظر وجود دارد. تقريبا تمام مدرسان از سوالات تشريحي در آزمونهاي ترجمه استفاده مي کردند. اين مدرسان همچنين خاطر نشان کردند که به نکات دستوري، معادل يابي واژگاني، ژانر، سياق و تبديلها در ارزيابي ترجمه دانشجويان توجه داشته اند. نتايج اين پژوهش مي تواند براي دانشجويان و مدرسان ترجمه سودمند واقع شود؛ دانشجويان در صورتي که از معيارهاي ارزيابي ترجمه آگاه باشند مي توانند کيفيت ترجمه هاشان را ارتقا بخشند. آن دسته از مدرسان ترجمه که در تدريس و ارزشيابي ترجمه تجربه چنداني ندارند نيز مي توانند براي بهتر انجام دادن اين وظايف از نتايج اين تحقيق بهره مند گردند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ریاضی، ع.، و داوودی، ز. (1387). بررسی شیوه های سنجش و معیارهای ترجمه مورد استفاده در ارزیابی ترجمه دانشجویان ایرانی در کلاسهای ترجمه. مطالعات ترجمه, 6(21), 39-56. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=89789



Vancouver : کپی

ریاضی عبدالمهدی، داوودی زهرا. بررسی شیوه های سنجش و معیارهای ترجمه مورد استفاده در ارزیابی ترجمه دانشجویان ایرانی در کلاسهای ترجمه. مطالعات ترجمه. 1387 [cited 2021November29];6(21):39-56. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=89789



IEEE : کپی

ریاضی، ع.، داوودی، ز.، 1387. بررسی شیوه های سنجش و معیارهای ترجمه مورد استفاده در ارزیابی ترجمه دانشجویان ایرانی در کلاسهای ترجمه. مطالعات ترجمه, [online] 6(21), pp.39-56. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=89789.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 201 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی