برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1387 , دوره  6 , شماره  2 (پي در پي 12) ; از صفحه 109 تا صفحه 118 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي بازي درماني مبتني بر رويکرد شناختي - رفتاري بر شدت علايم اختلال بيش فعالي / کمبود توجه در دانش آموزان پسر 9 تا 11 ساله مبتلا به ADHD

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه جامع علمی - کاربردی اصفهان
 
چکیده: 
زمينه و هدف: براي تشخيص و درمان ADHD، روش هاي مختلفي از جمله بازي درماني معرفي شده است. اين پژوهش به منظور بررسي اثر بخشي بازي درماني شناختي - رفتاري بر شدت علايم اختلال بيش فعالي/ کمبود توجه در دانش آموزان پسر پايه هاي سوم و چهارم دبستان انجام گرفته است.مواد و روشها: با اعمال طرح تجربي از ميان مراجعه كنندگان دو مرکز مشاوره و خدمات روانشناسي اصفهان (ارجاعي توسط روانپزشک)، 30 نفر به صورت تصادفي انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمايش و شاهد جايگزين شدند. قبل و بعد از برگزاري جلسات بازي درماني شناختي - رفتاري که يک روز در ميان براي آزمودني هاي گروه آزمايش انجام مي گرفت، پرسش نامه هاي علايم مرضي کودک (CSI-4) و آزمون همتايابي اشکال آشنا (MFFT) براي دو گروه به منظور پيش آزمون و پس آزمون اجرا مي شد. آزمودني ها پس از يک ماه، مورد بررسي مجدد قرار گرفتند و در نهايت گروه شاهد نيز که در ليست انتظار بود، مورد مداخله قرار گرفت. نتايج پرسش نامه ها با استفاده از آزمون کوواريانس با نرم افزار SPSS14 تحليل گرديد.يافته ها: بازي درماني در مرحله پس آزمون باعث کاهش معني دار شدت علايم بيش فعالي همراه با کمبود توجه، بيش فعالي، کمبود توجه، خطاهاي پاسخ دهي و افزايش معني دار زمان پاسخ دهي (همه موارد:P<0.001) شد. همچنين بازي درماني در مرحله پيگيري باعث افزايش زمان پاسخ دهي شد (P<0.005)، ولي در خطاهاي پاسخ دهي تاثيري نداشت.نتيجه گيري: با توجه به وجود تفاوت معني دار بين گروه هاي آزمايش و شاهد و همچنين در دوره پيگيري مي توان از بازي درماني به عنوان يک روش درماني موثر براي کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD استفاده نمود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

جنتیان، س.، و نوری، ا.، و شفتی، س.، و مولوی، ح.، و سماواتیان، ح. (1387). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی - رفتاری بر شدت علایم اختلال بیش فعالی / کمبود توجه در دانش آموزان پسر 9 تا 11 ساله مبتلا به ADHD. تحقیقات علوم رفتاری, 6(2 (پی در پی 12)), 109-118. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=88964



Vancouver : کپی

جنتیان سیما، نوری ابوالقاسم، شفتی سیدعباس، مولوی حسین، سماواتیان حسین. اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی - رفتاری بر شدت علایم اختلال بیش فعالی / کمبود توجه در دانش آموزان پسر 9 تا 11 ساله مبتلا به ADHD. تحقیقات علوم رفتاری. 1387 [cited 2022January28];6(2 (پی در پی 12)):109-118. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=88964



IEEE : کپی

جنتیان، س.، نوری، ا.، شفتی، س.، مولوی، ح.، سماواتیان، ح.، 1387. اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی - رفتاری بر شدت علایم اختلال بیش فعالی / کمبود توجه در دانش آموزان پسر 9 تا 11 ساله مبتلا به ADHD. تحقیقات علوم رفتاری, [online] 6(2 (پی در پی 12)), pp.109-118. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=88964.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 828 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی