نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تجارب دانشجويان و مربيان پرستاري از درس اصول و فنون پرستاري: يك مطالعه كيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، پل گیشا، تقاطع بزرگراه چمران و جلال آل احمد، تهران
 
چکیده: 
مقدمه: شرايط موثر بر آموزش و يادگيري درس اصول و فنون پرستاري مي تواند در كسب شايستگي مهارت هاي اوليه باليني تاثير داشته باشد. هدف اين مطالعه، تبيين تجارب و نظرات دانشجويان و مربيان پيرامون درس فن پرستاري است. روش ها: اين پژوهش كيفي از نوع تجزيه و تحليل درون مايه اي (آناليز تم ها) بود. در اين مطالعه 15 دانشجوي پرستاري، چهار مربي پرستاري، سرپرستار بخش جراحي و دو پرستار دانش آموخته دانشكده محل تحقيق، بر اساس نمونه گيري مبني بر هدف، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. كليه مصاحبه ها روي كاغذ پياده و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج: با استفاده از تحليل دست نوشته ها (آناليز تمي) تعداد قابل توجهي درون مايه اوليه و هفت درون مايه اصلي كه هر يك چند درون مايه فرعي داشتند، استخراج شد. درون مايه هاي اصلي شامل: عوامل آموزشي، استاندارد نبودن نحوه انجام تكنيك ها و فاصله تئوري و بالين، انگيزه، نيروي انساني، ارتباطات، عوامل مديريتي، تجهيزات و فضاي فيزيكي بود كه اين درون مايه هاي اصلي و فرعي با جملاتي از بيانات نمونه هاي پژوهشي در مطالعه توضيح داده شد. نتيجه گيري: نتايج اين پژوهش حاكي از نقص ارتباطات در محيط آموزشي و تعامل بين استاد و دانشجو و پايين بودن سطح انگيزه در بين مربيان و دانشجويان پرستاري است كه از اصول اساسي براي آموزش و يادگيري صحيح هستند. مسؤولين آموزش پرستاري روي اين جنبه از فرآيند آموزشي و رفع عوامل ايجادكننده آن توجه بيشتري مبذول بدارند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

محمودی راد، غ.، و الحانی، ف.، و انوشه، م. (1387). تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری از درس اصول و فنون پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 8(2 (پیاپی 20)), 293-303. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=87163



Vancouver : کپی

محمودی راد غلامحسین، الحانی فاطمه، انوشه منیره. تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری از درس اصول و فنون پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387 [cited 2022August19];8(2 (پیاپی 20)):293-303. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=87163



IEEE : کپی

محمودی راد، غ.، الحانی، ف.، انوشه، م.، 1387. تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری از درس اصول و فنون پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 8(2 (پیاپی 20)), pp.293-303. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=87163.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 376 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی