4 SID.ir | عوامل تنش زاي آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بوشهر
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

عوامل تنش زاي آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بوشهر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، خیابان معلم، بوشهر
 
چکیده: 

مقدمه: آموزش باليني فرآيند پيچيده اي است كه تحت تاثير عوامل و متغيرهاي زيادي قرار مي گيرد. هدف اين پژوهش، تعيين عوامل تنش زاي آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بوشهر بود.
روش ها: در اين مطالعه توصيفي - مقطعي، تعداد 334 دانشجوي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر به روش سرشماري انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. پرسشنامه از دو بخش ويژگي هاي فردي و 60 سوال پيرامون عوامل تنش زاي آموزش باليني در پنچ حيطه تشكيل شد. داده ها با نرم افزار
SPSS و به صورت توزيع فراواني، ميانگين و انحراف معيار و با آزمون هاي مجذور كاي و آناليز واريانس تجزيه و تحليل شدند.
نتايج: حيطه هاي تجارب تحقيرآميز، محيط آموزشي، تجربيات باليني، احساسات ناخوشايند، و ارتباط بين فردي به ترتيب از درجه تنش زايي بالايي برخوردار بودند. بيشترين عوامل تنش زا به ترتيب شامل: تذكر استاد در حضور پرسنل و پزشكان، عدم وجود امكانات رفاهي در بخش، مشاهده زجر كشيدن بيماران بدحال، نگراني از انتقال بيماري واگيردار، و عدم حمايت استاد از دانشجو بود.
نتيجه گيري: دانشجويان علوم پزشكي در معرض عوامل تنش زاي متعددي قرار دارند. ايجاد يك سيستم حمايتي در طول سال اول تحصيلي و بهبود آن در تمام طول دوره آموزش باليني براي مهارت هاي مقابله اي موثر ضروري به نظر مي رسد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 158
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی