برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثر تزريق پروژسترون به موش هاي صحرايي تازه متولد شده بر يادگيري فضايي آنها پس از بلوغ

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اراک، مجتمع دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
 
چکیده: 

مقدمه: اگر چه نقش هورمون هاي استروئيدي در فعال شدن و حفظ اعمال توليد مثلي به خوبي ثابت شده است، شواهد روز افزون حكايت از تاثير اين هورمون ها بر روي حافظه و يادگيري دارند. اين اثرات پيچيده بوده و بستگي به نوع يادگيري، جنس، سن و نيز محلي كه در معرض هورمون هاي استروئيدي قرار مي گيرد دارند. اين مطالعه جهت تعيين نقش تجويز پروژسترون به موش هاي تازه متولد شده بر روي توانايي يادگيري آنها در ماز آبي موريس پس از بلوغ طراحي شده است.
روش كار: اين تحقيق تجربي بر روي 36 موش صحرايي نر و ماده تازه متولد شده نژاد ويستار انجام گرفت. موش ها به شكل تصادفي به شش گروه تقسيم شدند كه عبارت بودند از: موش هاي ماده با تزريق پروژسترون، موش هاي نر با تزريق پروژسترون، موش هاي ماده با تزريق روغن كنجد، موش هاي نر با تزريق روغن كنجد و موش هاي نر و ماده كنترل. سپس گروه هاي پروژستروني، هورمون را با غلظت 100 ميلي گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن حيوان و گروه هاي روغن كنجدي هم حجم پروژسترون، روغن كنجد را در روزهاي 1 و يا 2 بعد از تولد دريافت كردند. 60 روز پس از تزريق حافظه فضايي آنها در ماز آبي موريس مورد ارزيابي و تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت
.
نتايج: تجويز روغن كنجد به موش هاي ماده تازه متولد شده (ولي نه موش هاي نر) سبب افزايش ميزان حافظه فضايي در آنها نسبت به گروه كنترل و پروژسترون گرديد
(P<0.05). اضافه كردن پروژسترون به روغن كنجد سبب شد يادگيري آنها تا سطح گروه كنترل كاهش يابد.
نتيجه گيري: نتايج تحقيق اين فرضيه را كه پروژسترون سبب اختلال در حافظه فضايي مرجع در موش هاي ماده مي گردد تاييد مي نمايد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پالیزوان، م.، و رجبیان، ه.، و میرزازاده، ا.، و ژند، ی.، و غزنوی راد، ا. (1387). اثر تزریق پروژسترون به موش های صحرایی تازه متولد شده بر یادگیری فضایی آنها پس از بلوغ . مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش), 11(4 (پیاپی 45)), 23-31. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=87100



Vancouver : کپی

پالیزوان محمدرضا، رجبیان هاجر، میرزازاده الهه، ژند یحیی، غزنوی راد احسان اله. اثر تزریق پروژسترون به موش های صحرایی تازه متولد شده بر یادگیری فضایی آنها پس از بلوغ . مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش). 1387 [cited 2021May14];11(4 (پیاپی 45)):23-31. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=87100



IEEE : کپی

پالیزوان، م.، رجبیان، ه.، میرزازاده، ا.، ژند، ی.، غزنوی راد، ا.، 1387. اثر تزریق پروژسترون به موش های صحرایی تازه متولد شده بر یادگیری فضایی آنها پس از بلوغ . مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش), [online] 11(4 (پیاپی 45)), pp.23-31. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=87100.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 84 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی