مشخصات مقاله عنوان نشریه: تحقيقات اقتصادي اطلاعات شماره: پاييز 1387 , دوره 43 , شماره 84 ; از صفحه 231 تا صفحه 260 . عنوان مقاله: بررسي توان رقابت هزينه اي صنعت فرش دستباف در صورت پيوستن ايران به WTO با استفاده از ماتريس تحليل سياست (PAM) نویسندگان: نجارزاده رضا, رضاقلي زاده مهديه آدرس: چکیده: جهاني شدن به عنوان بخشي از اقتصاد نوين در سال هاي اخير موضوع بحث بسياري از اقتصاددانان بوده و مطالعات زيادي نيز در اين زمينه انجام گرفته است. اقتصاد در سطح جهاني به سرعت به سمت هم گرايي در حال حرکت و ادغام اقتصادهاي ملي در اقتصاد بين المللي و وابستگي متقابل اقتصادي کشورها به شدت در حال افزايش است. با توجه به اين که رقابت پذيري، حياتي ترين مساله در فرآيند جهاني شدن است، شناخت مزيت هاي نسبي کشور در بخش هاي مختلف اقتصادي مي تواند گام مهمي براي افزايش رقابت پذيري اقتصاد باشد. با پذيرش ايران در سازمان تجارت جهاني (WTO) به عنوان عضو ناظر و آغاز مذاکرات براي عضويت در اين سازمان لازم است، هر يک از بخش هاي اقتصادي کشور نسبت به بررسي وضعيت رقابتي خود مطالعاتي را انجام دهند. يکي از صنايع مهمي که بدين منظور بايد مورد مطالعه قرار گيرد، صنعت فرش دستباف است. به همين دليل، اين مقاله بر آن است تا با استفاده از روش ماتريس تحليل سياست (PAM)، چارچوبي را فراهم كند تا شاخص هايي را که در ارتباط با بحث آزاد سازي و صنعت فرش دستباف ايران مطرح مي شوند به طور هم زمان محاسبه و تحليل كند. با توجه به ويژگي هاي ساختاري و تنوع و تخصص هاي منطقه اي گوناگون در خصوص شيوه بافت، طرح و نقشه و رنگ آميزي فرش هاي ايران، استان آذربايجان شرقي به عنوان يکي از عمده ترين مراکز توليد فرش دستباف در ايران براي مطالعه حاضر انتخاب شده است. اين استان با توجه به پيشينه و خصوصيات ظاهري و ويژگي هاي بافت منحصر به فرد خود، در حال حاضر فرش دستباف 65 رج چله ابريشمي گل ابريشم كرك را به عنوان فرش برتر توليدي - صادراتي خود معرفي كرده است. لذا ما در اين تحقيق براي ارزيابي اثرات آزاد سازي تجاري بر صنعت فرش دستباف از اطلاعات مربوط به اين فرش در سال 1385 استفاده كرديم. نتايج حاکي از اين است که شاخص توان رقابت صادراتي برابر با 0.81 و نشان دهنده اين است كه فرش دستباف مذكور در شرايط فعلي در بازارهاي جهاني داراي توان رقابت هزينه اي است. هم چنين شاخص مزيت نسبي بر اساس هزينه واحد که همان مزيت رقابتي واقعي در شرايط رقابت آزاد است، برابر با 0.83 و بيانگر اين است که استان آذربايجان شرقي در توليد اين فرش داراي مزيت نسبي است. کلید واژه: تجارت جهاني(Q3)فرش دستباف(Q2)مزيت نسبي(Q3)مزيت رقابتي(Q2)ماتريس تحليل سياست(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: قممحصولات کشاورزیساختار بازارسازمان تجارت جهانیبازارهای هدفساختار بازارهزینه منابع داخلیرقابت پذیریصادراتبخش کشاورزیوارداتمحصولات کشاورزیتسهیم دانشخلق دانشهزینه منابع داخلیماتریس تحلیل سیاستی ارجاعات: جهاني شدن، اقتصاد نوين و بازار كار ايرانبررسي و تعيين مزيت نسبي محصولات زراعي در استان فارسبررسي مزيت نسبي صنعت سيمان: مطالعه موردي استان اصفهانبررسي مزيت نسبي توليد پنبه آبي در استان گلستانبررسي سياست هاي حمايتي در بخش كشاورزي با استفاده از ماتريس تحليل سياستي: مطالعه موردي كيوي در شمال ايرانبررسي رقابت پذيري صادراتي صنعت قطعات خودرو ايران در بازارهاي صادراتي ايران، ميزان ادغام در اقتصاد جهاني و مزيت هاي نسبيارزيابي اثرات آزادسازي تجاري در شركت فولاد مباركه با استفاده از ماتريس تحليل سياستDRC هزينه منابع داخلي: شاخصي براي اندازه گيري مزيتهاي اقتصادي و كاربرد آن در ايران مقالات نشریه ای مرتبط: ارزيابي اثرات آزادسازي تجاري بر صنعت فرش دستباف ايران با استفاده از ماتريس تحليل سياست (مطالعه موردي: استان قم)تعيين مزيت نسبي و شناسايي بازارهاي هدف فرش دستباف ايرانطراحي و کاربرد سيستم اطلاعات مديريت فرش دستباف ايرانساختار بازار جهاني فرش دستباف و بازارهاي هدف صادراتي ايرانبررسي نظام توليد و توزيع فرش دستباف به منظور ارائه راهکار مناسب با تکيه بر تبديل نظام فشاري (Push) به نظام کششي (Pull) مقالات همایشی مرتبط: بررسی و تحلیل موانع صادرات فرش دستباف با استفاده از مدل آمیخته بازاریابی (مطالعه موردی شهر بیرجند، استان خراسان جنوبی) بررسی وضعیت بازار فرش دستباف ایران بر اساس آمیخته های بازاریابی تحلیل وضعیت هنر- صنعت فرش استان مرکزی و چالش های پیش رو بررسی عوامل موثر بر فروش فرش دستباف در بازار ایران و رتبه بندی آننقش ایزو در توسعه فرش دستباف ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 139 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی