برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1386 , دوره  3 , شماره  3 ; از صفحه 25 تا صفحه 48 .
 
عنوان مقاله: 

صفات شخصيت، استرس تحصيلي و عملکرد تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت معلم
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين صفات شخصيت، استرس تحصيلي و عملکرد تحصيلي در دانشجويان اجرا شد. نمونه اي متشکل از 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) فرم خلاصه شده پرسشنامه پنج عامل و پرسشنامه استرس دوران دانشجويي را تکميل کردند. به منظور بررسي رابطه بين صفات شخصيت، استرس تحصيلي و عملکرد تحصيلي، و همچنين به منظور آگاهي از نقش صفات شخصيت در پيش بيني استرس تحصيلي و عملکرد تحصيلي به ترتيب از همبستگي گشتاوري پيرسون و تحليل هاي رگرسيون سلسله مراتبي استفاده شد. نتايج ماتريس همبستگي بين متغيرها نشان داد که بين عامل هاي وظيفه شناسي، برون گرايي، پذيرش و سازگاري با عملکرد تحصيلي رابطه مثبت و معنادار، و بين عامل هاي روان نژند خويي با عملکرد تحصيلي رابطه منفي و معنادار وجود دارد. نتايج، همچنين نشان داد که بين استرس تحصيلي و عملکرد تحصيلي رابطه منفي و معنادار وجود دارد. عامل هاي برون گرايي و وظيفه شناسي با استرس تحصيلي رابطه منفي و معنادار و با عامل روان نژند خويي رابطه مثبت و معنادار نشان داد. نتايج تحليل رگرسيون سلسله مراتبي نشان داد که صفات شخصيتي برون گرايي و روان نژند خويي هر کدام به ترتيب 5% و 3% از واريانس استرس تحصيلي را تبيين کردند. همچنين، نتايج تحليل رگرسيون سلسله مراتبي در پيش بيني عملکرد تحصيلي نشان داد که عامل هاي شخصيتي وظيفه شناسي و روان نژند خويي و متغير استرس تحصيلي هر کدام به ترتيب 12%، 10%، 6% از واريانس عملکرد تحصيلي را تبيين کردند. نتايج پژوهش حاضر، ضرورت بازشناسي نقش صفات شخصيت در تجربه استرس تحصيلي و نقش صفات شخصيت و استرس تحصيلي را بر عملکرد تحصيلي مورد تاکيد قرار مي دهد. تلويحات پژوهش حاضر براي بهبود علمکرد تحصيلي مورد بحث قرار گرفته است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شکری، ا.، و کدیور، پ.، و نقش، ز.، و غنایی، ز.، و دانشورپور، ز.، و مولایی، م. (1386). صفات شخصیت, استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی. مطالعات روان شناختی, 3(3), 25-48. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=85671



Vancouver : کپی

شکری امید، کدیور پروین، نقش زهرا، غنایی زیبا، دانشورپور زهره، مولایی محمد. صفات شخصیت, استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی. مطالعات روان شناختی. 1386 [cited 2022January24];3(3):25-48. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=85671



IEEE : کپی

شکری، ا.، کدیور، پ.، نقش، ز.، غنایی، ز.، دانشورپور، ز.، مولایی، م.، 1386. صفات شخصیت, استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی. مطالعات روان شناختی, [online] 3(3), pp.25-48. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=85671.



 

 
بازدید یکساله 724 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی