برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1387 , دوره  2 , شماره  2 ; از صفحه 173 تا صفحه 181 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه هوش هيجاني و عوامل پنجگانه شخصيت در دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید بهشتى، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى
 
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني و عوامل پنجگانه شخصيت انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر پژوهشي از نوع همبستگي مي باشد و بدين منظور 377 نفر (دختر=191، پسر=186) ازبين دانش آموزان مقطع سوم دبيرستان شهرستان اراك با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. آزمودني ها جهت اندازه گيري هوش هيجاني و عوامل پنجگانه شخصيت به مقياس هوش هيجاني شات (
EIS ) و سياهه شخصيت گلدبرگ (IPIP) پاسخ دادند. داده هاي به دست آمده با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: نتايج حاصل از پژوهش نشان داد هوش هيجاني با برونگردي، گشودگي به تجربه، سازش يافتگي و وظيفه شناسي رابطه مثبت و در مقابل با نوروزگرايي رابطه منفي دارد. از سوي ديگر بررسي مقايسه اي هوش هيجاني دختران و پسران نيز نشان داد كه سطح هوش هيجاني دختران نسبت به پسران بالاتر است.
نتيجه گيري: هوش هيجاني بخشي از سازه شخصيت است و شخصيت بستر عملكرد هوش هيجاني، بنابراين هوش هيجاني همواره بايد به عنوان بخشي از نظام گسترده تر شخصيت مورد مطالعه قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 169
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی