برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ميزان رضايت مراجعين از ارايه خدمات بهداشتي در مراکز بهداشتي درماني شهري تابعه دانشگاه علوم پزشکي و خدمات درماني اراک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان شریعتی، جنب بیمارستان مفید، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی
 
چکیده: 

مقدمه: خدمات بهداشتي در يک جامعه با سلامت و پيشرفت آن جامعه ارتباط مستقيم دارد. افراد جامعه در سنين مختلف احتياجات بهداشتي متفاوتي دارند و تامين اين نيازها در چارچوب خدمات مراکز بهداشتي - درماني امکان پذير مي باشد. اين پژوهش با هدف تعيين ميزان رضايت مراجعين مراکز بهداشتي درماني از خدمات بهداشتي اراک انجام شد.
روش کار: در اين مطالعه 285 نفر از مراکز بهداشتي - درماني تابعه دانشگاه علوم پزشکي اراک به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه شامل 51 سوال و در دو بخش اطلاعات دموگرافيک (11 سوال) و قسمت دوم سوالات مربوط به رضايت مراجعين از خدمات مادر و کودک (11 سوال)، خدمات تنظيم خانواده (9 سوال)، خدمات واکسيناسيون (9 سوال) و خدمات آموزش بهداشت (11 سوال) تنظيم گرديد. اعتبار ابزار فوق از طريق اعتبار محتوا و پايايي آن از طريق آزمون مجدد به دست آمد.
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که ميانگين رضايت مراجعين از خدمات مادر و کودک
37.69±4.18(رضايت بالا)، ميانگين از خدمات تنظيم خانواده 28.14±4.50 (رضايت متوسط) و ميانگين رضايت از خدمات واکسيناسيون مراکز بهداشتي درماني 31.44±2.88 (رضايت بالا) مي باشد. ضمنا اکثريت مراجعين (%78.8) از خدمات آموزش بهداشت رضايت داشتند. %86.1 نيز از نحوه رفتار و خصوصيات اخلاقي کارکنان واحد مادر و کودک و تنظيم خانواده و %83.3 از رفتار و خصوصيات اخلاقي کارکنان واحد واکسيناسيون راضي بوده اند.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش حاضر به طور کلي حاکي از آن است که ميزان رضايت مراجعين از خدمات بهداشتي مراکز بهداشتي درماني شهري اراک، بالا مي باشد. به طوري که ميزان رضايت آنها در کل
%63.2 بوده است. لذا توصيه مي شود کيفيت ارايه خدمات و چگونگي رضايت از آنها جداگانه و به طور کامل تري در مورد هر يک از فعاليت هاي مادر و کودک، تنظيم خانواده، واکسيناسيون، آموزش بهداشت و ... بررسي گردد تا پيشنهاد راه کارهاي مناسب جهت ارايه خدمات، ميسر گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

یغمایی، ف.، و محفوظ پور، س.، و رییس اکبری، ق.، و کمالی، پ. (1386). میزان رضایت مراجعین از ارایه خدمات بهداشتی در مراکز بهداشتی درمانی شهری تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک. پژوهش پرستاری, 2(5-4), 45-49. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=84276



Vancouver : کپی

یغمایی فریده، محفوظ پور سعاد، رییس اکبری قاسم، کمالی پرویز. میزان رضایت مراجعین از ارایه خدمات بهداشتی در مراکز بهداشتی درمانی شهری تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک. پژوهش پرستاری. 1386 [cited 2021July31];2(5-4):45-49. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=84276



IEEE : کپی

یغمایی، ف.، محفوظ پور، س.، رییس اکبری، ق.، کمالی، پ.، 1386. میزان رضایت مراجعین از ارایه خدمات بهداشتی در مراکز بهداشتی درمانی شهری تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک. پژوهش پرستاری, [online] 2(5-4), pp.45-49. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=84276.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 280 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی