برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير درس پژوهي بر توسعه حرفه اي معلمان رياضي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهشهاي بين المللي اخير در زمينه توسعه حرفه اي معلمان، روشنگر جهت گيريهاي متفاوتي از اقدامات معمول در اين حوزه است. اين پژوهشها بيشتر بر مدرسه و کلاس درس استوار است و مي کوشد معلمان را بيش از پيش در تصميم گيريهاي مربوط به شيوه هاي بهبود کيفيت آموزشي مدارس مشارکت دهد. اين آموزش به معلمان کمک مي کند تا به هنگام کسب صلاحيتهاي حرفه اي در حين کار به بازسازي فکري خويش و دانش آموزان در فرايند ياددهي - يادگيري توجه جدي مبذول دارند.
مقاله حاضر، به بررسي آثار استفاده از درس پژوهي - به عنوان نمونه اي از پژوهش مشارکتي در کلاس درس - بر توسعه حرفه اي معلمان رياضي مي پردازد. در اين مقاله ابتدا به بررسي ويژگيهاي برنامه توسعه حرفه اي مطلوب از ديدگاه آموزشگران رياضي پرداخته مي شود. سپس درس پژوهي، که ايده ژاپني براي توسعه حرفه اي معلمان مي باشد، جهت بررسي به عنوان يک الگوي موثر در توسعه حرفه اي معلمان ارايه مي گردد. و در پايان مشکلات و موانع به کارگيري اين ايده در سيستم آموزشي فعلي ايران بررسي مي شود.
داده هاي اين مقاله به شيوه پژوهش مشارکتي با مشارکت دو گروه پنج و ده نفري از معلمان رياضي ناحيه دو کرمان در دوره راهنمايي تحصيلي جمع آوري شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه، مشاهده مشارکتي، يادداشتهاي ميداني اعضاي گروهها، يادداشتها و نظرات ناظران بيروني، مصاحبه با معلمان و دانش آموزان، ضبط صدا، فيلم و عکس جمع آوري شدند و از طريق کدگذاري به شيوه مقوله بندي، تجزيه و تحليل گرديدند.
نتايج حاصل از تحليل داده ها نشان داد که درس پژوهي مي تواند به عنوان الگويي مطلوب در توسعه حرفه اي معلمان مطرح گردد. گرچه استفاده از درس پژوهي با مشکلات و موانع اجرايي مواجه است اما براي هر يک از آنها راه حلهايي را مي توان ذکر کرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خاکباز، ع.، و فدایی، م.، و موسی پور، ن. (1387). تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی. تعلیم و تربیت, 24(2 (مسلسل 94)), 123-146. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=83729



Vancouver : کپی

خاکباز عظیمه سادات، فدایی محمدرضا، موسی پور نعمت اله. تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی. تعلیم و تربیت. 1387 [cited 2021October19];24(2 (مسلسل 94)):123-146. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=83729



IEEE : کپی

خاکباز، ع.، فدایی، م.، موسی پور، ن.، 1387. تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی. تعلیم و تربیت, [online] 24(2 (مسلسل 94)), pp.123-146. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=83729.



 

 
بازدید یکساله 1528 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی