برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1387 , دوره  2 , شماره  1 ; از صفحه 1 تا صفحه 21 .
 
عنوان مقاله: 

الگوي انتقال قيمت در ساختار بازار گوشت مرغ ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه اقتصاد کشاورزی
 
چکیده: 

تجزيه و تحليل قيمت كالاهاي كشاورزي از نظر اقتصادي و سياسي داراي اهميت است. انتقال نامتقارن قيمت با افزايش حاشيه بازار، سودمندي هايي براي عوامل بازاريابي كالا ايجاد مي كند و بر رفاه توليد كنندگان و مصرف كنندگان اثر مي گذارد. به دليل اهميت گوشت مرغ در تامين نياز غذايي خانوار و شمار قابل توجه توليد كنندگان اين فرآورده در كشور و تاثير آن از ديدگاه سياست گذاران و برنامه ريزان بخش كشاورزي، هدف اين پژوهش، بررسي چگونگي انتقال قيمت بين سطوح گوناگون بازار گوشت مرغ ايران است. در اين پژوهش با استفاده از آمار هفتگي قيمت ها در مرغداري، كشتارگاه و خرده فروشي گوشت مرغ در سال هاي 1381-84 و به كارگيري الگوي تصحيح خطا، چگونگي انتقال قيمت گوشت مرغ از مرغداري تا كشتارگاه، از كشتارگاه تا خرده فروشي و از مرغداري تا خرده فروشي بررسي شده است. نتايج نشان مي دهد كه انتقال قيمت در تمام سطوح بازار گوشت مرغ كشور در بلند مدت متقارن و در كوتاه مدت از مرغداري تا خرده فروشي و از مرغداري تا كشتارگاه نامتقارن است. كشش هاي انتقال قيمت نشان مي دهند كه افزايش قيمت مرغ زنده در مرغداري با شدت بيشتري به سطح خرده فروشي منتقل مي شوند در حالي كه كاهش قيمت، به كندي به سطوح بالاتر بازار انتقال مي يابد. در نتيجه عدم تقارن در انتقال قيمت در بازار گوشت مرغ، مصرف كنندگان قيمتي بيش از هزينه تمام شده فرآورده پرداخته و عوامل بازاريابي از نوسانات قيمت، سود بدست مي آورند. بنابراين دولت با اجراي سياست تنظيم بازار و رفتار عوامل بازاريابي مي تواند نوسانات قيمت گوشت مرغ را كاهش و رفاه مصرف كنندگان را افزايش دهد. حضور به موقع دستگاه مباشر در بازار خريد مرغ زنده و فروش گوشت مرغ در سراسر كشور، به اجراي بهتر سياست هاي تنظيم بازار كمك مي كند. گسترش امكانات كشتارگاهي متناسب با ميزان جوجه ريزي در مناطق گوناگون كشور نيز از ميزان قدرت بازاري كشتارگاه ها كه ناشي از ساختار انحصاري بازار خدمات كشتارگاهي است، مي كاهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، س.، و سلامی، ح.، و نیکوکار، ا. (1387). الگوی انتقال قیمت در ساختار بازار گوشت مرغ ایران. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی), 2(1), 1-21. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=83396



Vancouver : کپی

حسینی سیدصفدر، سلامی حبیب اله، نیکوکار افسانه. الگوی انتقال قیمت در ساختار بازار گوشت مرغ ایران. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی). 1387 [cited 2021September26];2(1):1-21. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=83396



IEEE : کپی

حسینی، س.، سلامی، ح.، نیکوکار، ا.، 1387. الگوی انتقال قیمت در ساختار بازار گوشت مرغ ایران. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی), [online] 2(1), pp.1-21. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=83396.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 400 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی