برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رسانه هاي جمعي و توليدات ديني براي کودکان: ارايه رويکردي ارتباطي – فرهنگي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
 
چکیده: 

توليدات ديني رسانه هاي جمعي براي کودکان طي سالهاي اخير رشد چشمگيري پيدا کرده است. بيان داستان هاي پيامبران بزرگ و وقايعي از تاريخ اسلام در قالب هاي هنري جذاب و بهره گيري از ادبيات نمايشي در مناسبت هاي مذهبي، نويدبخش موفقيت هايي در اين حوزه مغفول مانده توليدي است. اما آنچه امروزه بايد درباره سياست گذاري هاي ديني کشور پرسيد، اين است که چرا دست اندرکاران تعليم و تربيت ديني کودکان، چه در حوزه رسانه هاي سنتي (مانند خانواده، مساجد، هيات ها و از اين دست) و چه در حوزه رسانه هاي جديد (مانند کتاب هاي درسي، مطبوعات و راديو و تلويزيون)، از سياست ها و برنامه هاي يکپارچه و هماهنگي تبعيت نمي کنند که بر ديدگاه نظري ثابت شده اي در ارتباطات ديني بنيان گذارده شده باشد. اين پرسش در واقع، برخاسته از همان تقابل قديمي مخاطب محوري و رسانه محوري در ارتباطات و شناخت گرايي با ساير رويکردها در روان شناسي است. نتايج پژوهش ميداني اجرا شده توسط نگارنده در کنار دستاوردهاي روان شناختي مکتب شناخت گرا در ارتباطات انساني و ديدگاه هاي مخاطب محور فرهنگي، به ويژه نظريه دريافت در ارتباطات جمعي، مي تواند برخي گره هاي مشکلات موجود در پيام سازي هاي ديني را بگشايد. اين مقاله با تاکيد بر مکاتب نظري فوق تلاش مي کند که ضمن نگاه به وضعيت موجود رسانه هاي ديني در فرهنگ کودکان و نوجوانان ايراني، ديدگاه مطلوب را در برنامه سازي ديني براي کودکان معرفي و بر اساس آن، وظايف اساسي رسانه هاي جمعي را در اين زمينه مطرح کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 324
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی