مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهشنامه بازرگاني اطلاعات شماره: بهار 1387 , دوره 12 , شماره 46 ; از صفحه 1 تا صفحه 36 . عنوان مقاله: طراحي مدلي براي بررسي رقابت پذيري در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازي معادلات ساختار يافته مطالعه موردي: شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران نویسندگان: مهرگان محمدرضا, اصغري زاده عزت اله, صفري حسين* آدرس: * دانشگاه تهران چکیده: از جمله مشكلات مهم امروز صنعت كشور عدم رقابت پذيري مي باشد. يكي از اركان اين مشكل عدم وجود يك رويكرد مشخص بمنظور افزايش رقابت پذيري است. همچنين ارتباط مستقيمي بين افزايش توان رقابتي يا رقابت پذيري يك كشور و توان رقابتي بنگاه ها وجود دارد. لذا در اين مقاله قصد داريم که مدلي براي بررسي و اندازه گيري رقابت پذيري يا توان رقابتي بنگاه ارایه نماييم. اين تحقيق در شركت صنايع پتروشيمي ايران انجام شده است. براي استخراج مدل مفهومي، از يک طرف نظريات، تئوري ها، مدل ها، رويكردها و چارچوب هاي مرتبط با رقابت پذيري در سطوح مختلف بنگاه، صنعت و ملي و از طرف ديگر تحقيقات پيشين مورد بررسي قرار گرفت. نتيجه آن شناسايي رويكردهاي اصلي مورد استفاده در تدوين مدل مفهومي اوليه بود که عبارتند از: رويكردهاي سيستمي، دارايي – فرآيند - عملكرد، مبتني بر قابليت و مبتني بر بازار. بر اساس اين رويكردها مدلي با سه جز اصلي منابع ورودي سازمان، موقعيت بنگاه در بازار و توان خلاقيت و نوآوري توسعه داده شد. سپس با استفاده از تكنيك هاي تحليل عاملي و مدلسازي معادلات ساختار يافته اين مدل با چند بار اصلاح نمودن، نهايتا به اثبات رسيد. طبق نتايج كسب شده از اين كار تحقيقاتي، مشخص شد كه توان رقابتي شركت صنايع پتروشيمي ايران بيش از هر چيز وابسته به منابع است. به عبارت ديگر رويكرد اين شركت رويكرد مبتني بر منابع ورودي بنگاه است که پيشنهاد مي شود به رويکرد ترکيبي مبتني بر منابع و خلاقيت و نوآوري تغيير يابد. کلید واژه: رقابت پذيري(Q2)بنگاه(Q2)شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران(Q3)مدلسازي معادلات ساختاريافته(Q3)تحليل عاملي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: مزیت نسبیماتریس تحلیل سیاستیهوشمندی رقابتیفرش دستبافاعتبارپرسشنامهساختار عاملیهنجاریابی ارجاعات: بكارگيري تكنيك دلتا با رويكرد فازي جهت شناسايي موقعيت استراتژيكي بنگاهها: مطالعه موردي شركتهاي ارايه دهنده خدمات اينترنتيWORLD-CLASS COMPETITIVENESSTHE RESOURCE-BASED VIEW OF THE FIRM: TEN YEARS AFTER 1991THE PERFORMANCE IMPACT OF MARKETING RESOURCESTHE CORNERSTONES OF COMPETITIVE ADVANTAGE: A RESOURCE-BASED VIEWSTRATEGY DEVELOPMENT: PAST, PRESENT AND FUTUREPROFITING FROM TECHNOLOGICAL INNOVATION BY OTHERS: THE EFFECT OF COMPETITOR PATENTING ON FIRM VALUENATIONAL PRODUCTIVITY AND COMPETITIVE STRATEGIES FOR THE NEW MILLENNIUMMARKET-ORIENTED ORGANIZATIONS IN AN EMERGING ECONOMY: A STUDY OF MISSING LINKSLINEAR STRUCTURAL RELATIONSHIPS (LISREL) IN FAMILY RESEARCHFIRM RESOURCES AND SUSTAINED COMPETITIVE ADVANTAGEDEVELOPMENT OF MARKET ORIENTATION AND COMPETITIVENESS OF UKRAINIAN FIRMSDEFINING COMPETITIVENESS: A HOLISTIC APPROACHCOMPETITIVENESS OF FIRMS: REVIEW OF THEORY, FRAMEWORKS AND MODELS مقالات نشریه ای مرتبط: اندازه گيري توان رقابتي شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران با استفاده از شبکه هاي بيزينماهيت رقابت پذيري: نگاهي چند بعدياندازه گيري رقابت پذيري بنگاه هاي اقتصاديبررسي مولفه هاي موثر بر رقابت پذيري بنگاه ها در ايرانطراحي مدل رقابت پذيري در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازي معادلات ساختاريافته و شبکه هاي بيزين مقالات همایشی مرتبط: پیشرفت اقتصادی: یادگیری بنگاه و پیشرفت اقتصادیتببین اثر خلاقیت و نوآوری پذیری بر عملکرد نوآورانه بنگاه (مطالعه موردی: شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات)نوآوری بازاریابی به عنوان پیامد رقابت پذیریتعیین سطح تکنولوژی در بنگاه های کوچک و متوسط و مقایسه آن با بنگاه های بزرگ صنعتیرویکردهای مختلف بررسی و اندازه گیری رقابت پذیری مراکز تحقیقاتی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 306 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی