برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نظرات مدرسين باليني دانشگاه علوم پزشكي كرمان در مورد ارزشيابي باليني با ساختار عيني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان، ابتدای هفت باغ پردیزه، کرمان
 
چکیده: 

مقدمه: آزمون OSCE روش مناسبي براي ارزشيابي صلاحيت باليني دانشجويان مي باشد. پژوهش حاضر با هدف تعيين نظرات مدرسان باليني دانشگاه علوم پزشكي كرمان در زمينه ارزشيابي باليني به روش OSCE صورت گرفته است.
روش ها: در اين پژوهش توصيفي، كل اساتيد باليني پزشكي، دندانپزشكي، پرستاري و مامايي و بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كرمان جامعه مورد مطالعه بودند (266 نفر). ميزان پاسخ دهي 4/74 درصد بود. اطلاعات از طريق پرسشنامه پژوهشگر ساخته در 5 حيطه فرهنگي، امكانات، دانش فني، زمان و ويژگي هاي آزمون جمع آوري شد. داده ها با استفاده از شاخص هاي پراكندگي و مركزي بيان گرديد و با آزمون هاي آماري
t،ANOVA  و ضريب همبستگي اسپيرمن و پيرسون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: از 198 نفر شركت كننده در پژوهش، بيش از نيمي از آنها مذكر (1/55 درصد) با ميانگين سني 07/4±8/41 بودند. بيشترين رتبه علمي را استادياري، رشته تحصيلي را پزشكي و ميزان تحصيلات
PhD)، متخصص و فوق تخصص) تشكيل دادند. بيشترين موافقت مربوط به حيطه امكانات اجرايي (526/2±9/14) و كمترين موافقت مربوط به حيطه دانش فني اجرايي (77/2±91/8) بود. بين نظرات مدرسان بر اساس متغيرهاي ميزان تحصيلات، رشته تحصيلي، رتبه علمي، سابقه آموزش و خدمت باليني اختلاف آماري معني داري وجود داشت.
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي پژوهش، اگرچه موانع و مشكلاتي براي اجراي
 آزمون OSCE بويژه از نظر امكانات و وقت گيربودن اين روش وجود دارد، اما به علت مزايا و ويژگي هاي خاص اين روش در ارزيابي مهارت هاي باليني، اين مشكلات و نقاط ضعف قابل چشم پوشي بوده و توسعه اين روش و بكارگيري آن از طريق ايجاد بستر مناسب و رفع موانع اجرايي در همه گروه هاي آموزشي قابل توصيه است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نوحی، ع.، و متصدی، م.، و حق دوست، ع. (1387). نظرات مدرسین بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد ارزشیابی بالینی با ساختار عینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 8(1 ( پیاپی 19)), 113-120. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=82086



Vancouver : کپی

نوحی عصمت، متصدی مریم، حق دوست علی اکبر. نظرات مدرسین بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد ارزشیابی بالینی با ساختار عینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1387 [cited 2021November27];8(1 ( پیاپی 19)):113-120. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=82086



IEEE : کپی

نوحی، ع.، متصدی، م.، حق دوست، ع.، 1387. نظرات مدرسین بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد ارزشیابی بالینی با ساختار عینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 8(1 ( پیاپی 19)), pp.113-120. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=82086.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 68 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی