برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1387 , دوره  1 , شماره  3 ; از صفحه 55 تا صفحه 64 .
 
عنوان مقاله: 

دلايل فلسفي موافقان و مخالفان سقط جنين (سقط جنين در فلسفه اخلاق)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه زنجان، کیلومتر 5 جاده تبریز، گروه فلسفه
 
چکیده: 

در رابطه با سقط جنين سه ديدگاه وجود دارد: موافقان آزادي سقط که عمدتا به اولويت حقوق زن مانند حق تصميم گيري براي توليدمثل، حق کنترل بر بدن خويش، اصل خود-تعييني زن و عدم تشخص اخلاقي جنين اشاره مي کنند؛ مخالفان آزادي سقط که به تشخص اخلاقي، انسانيت و حق حيات جنين توسل مي جويند؛ ميانه روها که جواز سقط را منوط به اموري چون عدم سلامت و نقص جنين، تاثير بارداري زن بر سلامت خويش و خانواده و ميزان مسووليت زن در بارداري منوط مي کنند. دو مساله محل نزاع است: اول، آيا جنين انسان است و از چه زماني يک شخص اخلاقي داراي حقوق انساني مانند حق حيات مي شود. دوم، در تعارض حقوق زن و جنين، کدام يک اولويت و تقدم دارد؟ مخالفان سقط، جنين را از زمان هاي اوليه رشد داراي تشخص و حقوق اخلاقي مي دانند و تشخص اخلاقي را بر اساس رشد بيولوژيکي تفسير مي کنند. موافقان سقط، زمان تشخص را به مراحل متاخر تکامل جنين و حتي بعد از تولد موکول مي کنند و رشد عقلي و رواني جنين را ملاک تشخص قرار مي دهند. برخي نيز بر فرض انسانيت جنين حقوق مادر را مقدم بر حقوق جنين مي پندارند. به نظر نگارنده، مساله اصلي در سقط جنين حق حيات داشتن جنين و تعيين زمان انسان شدن آن است. حق حيات دائر مدار حيات است. جنين از زماني که اعضاي اصلي و رييسه بدن کامل مي شوند، يک انسان است و حق حيات دارد و سقط آن جايز نيست مگر براي حفظ جان مادر. قبل از اين زمان، سقط مطلقا جايز است چون جنين انسان نيست.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 753
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی