6 SID.ir | طب سنتي ايران و نوع نگرش دانشجويان و دستياران پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران نسبت به آن
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

طب سنتي ايران و نوع نگرش دانشجويان و دستياران پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران نسبت به آن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، شهرک ژاندامری، بلوار دانش، خیابان خلیج فارس، پلاک 40
 
چکیده: 

استفاده از طب مکمل و جايگزين که در بسياري از ملل برخاسته از فرهنگ بومي و تاريخي آن هاست، در دنيا افزايش يافته است اما از مکتب طب سنتي ايران علي رغم غني بودن و کارآيي بسيار، به عنوان يک مکتب طبي مستقل در ميان مکاتب طب مکمل نامي برده نشده و حتي در بسياري از منابع نيز از آن به عنوان طب عربي ياد شده است، ضمن اين كه در ميان جامعه پزشکي ايراني نيز ناشناخته مي باشد. شناخت طب سنتي ايران از سوي پزشکان براي احيا و بازشناسي آن در جامعه پزشكي ايران و جهان و نيز به جهت ارايه مشاوره صحيح به بيماران لازم و ضروري است. تاکنون مشخص نشده که دانشجويان و دستياران پزشکي چه ديدگاهي نسبت به طب سنتي ايران داشته و آيا زمينه آموزش طب سنتي در ميان محصلين پزشکي کلاسيک وجود دارد يا خير. در اين مطالعه مقدماتي، ما آگاهي، باور و علاقه مندي تعدادي از دانشجويان سال پنجم پزشکي و دستياران سال اول مراجعه کننده به skill lab دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران در نيم سال دوم 1386 را نسبت به طب سنتي ايران و روش هاي درماني شايع آن شامل گياه درماني، فصد، حجامت و زالو درماني را سنجيده و مقايسه کرديم. نتايح نشان دادند که بيش تر افراد شرکت کننده در مطالعه ازمباني طب سنتي و روش هاي درماني آن اطلاعي ندارند، آن را به كار نمي برند و به بيماران نيز توصيه نمي کنند، اما نيمي به ياد گيري آن اظهار تمايل کرده و به آن باور دارند. دانشجويان در مقايسه با دستياران اطلاع بيش تر و استفاده بيش تري از روش هاي درماني طب سنتي ايران داشتند. پيشنهاد مي شود براي شناخت بيش تر و بهره گيري از ميراث طبي به جا مانده از حکماي بزرگ کشور، مباحثي از طب سنتي ايران در دروس معمول پزشکي گنجانده شود تا شناخت آن در جامعه ايراني، زمينه ساز شناخت جهاني آن گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 301
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی