برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مزيت رقابتي: تبيين نقش سرمايه فکري و سرمايه اجتماعي (مطالعه موردي دو شرکت خودروساز ايراني)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
 
چکیده: 

در اقتصاد مبتني بر دانش، محصولات و سازمانها بر اساس دانش زندگي مي کنند و مي ميرند، در اين ميان موفق ترين سازمانها آنهايي هستند که از اين دارايي ناملموس به نحو بهتر و سريع تري استفاده کنند. مطالعات نشان داده اند که برخلاف کاهش بازدهي منابع سنتي (مثل پول، زمين، ماشين آلات و غيره)، دانش در واقع منبعي براي افزايش عملکرد کسب و کار است. از ديدگاه استراتژيک، امروزه از سرمايه فکري به منظور خلق و افزايش ارزش سازماني استفاده مي شود و موفقيت يک سازمان به توانايي آن در مديريت اين منبع کمياب بستگي دارد، به علاوه يکي از قابليتهاي مهم سازماني که مي تواند به سازمانها در خلق و تسهيم دانش کمک بسيار کند و براي آنها در مقايسه با سازمانهاي ديگر «مزيت سازماني پايدار» ايجاد کند، سرمايه اجتماعي است. از اين رو، هدف مقاله حاضر بررسي نقش سرمايه فکري و سرمايه اجتماعي، در مزيت رقابتي دو شرکت خودرو ساز ايراني است. روش تحقيق، توصيفي و تحليلي است. جامعه آماري اين تحقيق نيز مديران شرکتهاي مطالعه شده مي باشند. نتايج حاصل از اين تحقيق نشا مي دهد که در اين دو شرکت بين سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. به عبارت واضح تر با افزايش سرمايه اجتماعي، سرمايه فکري آنها افزايش يافته است. همچنين نتايج نشان مي دهد که سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري شرکتهاي مطالعه شده توانسته است تا در افزايش مزيت رقابتي آنها تاثير بگذارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 262
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی