مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله انسان شناسي (نامه انسان شناسي) اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1382 , دوره 2 , شماره 3 ; از صفحه 93 تا صفحه 132 . عنوان مقاله: بررسي تطبيقي فرهنگ دانشگاهي ايران و بريتانيا (مطالعه اي انسان شناختي در علل ناكارآمدي آموزش دانشگاهي در ايران) نویسندگان: فاضلي نعمت اله* آدرس: * دانشگاه علامه طباطبایی چکیده: «فرهنگ دانشگاهي» از عوامل موثر بر چگونگي توسعه علمي در هر جامعه اي است، يعني بين چگونگي و مختصات فرهنگ دانشگاهي و ميزان رشد و توسعه دانشگاهي و توليدات علمي رابطه وجود دارد. مطالعات موجود نشان مي دهد كه «فرهنگ دانشگاهي ايران» از كاستي ها و مسايل بغرنجي رنج مي برد، به نحوي كه يكي از موانع توسعه علمي و يكي از منابع بحران آموزش عالي كشور فرهنگ دانشگاهي است. هدف اين مقاله بررسي و تبيين اين مشكلات است. مقاله با طرح يك مشكل در آموزش عالي به نام «مشكل فرهنگ و توسعه علمي» آغاز مي شود و سپس براي شناخت ابعاد مختلف اين موضوع به بررسي مفهوم و ويژگي هاي «فرهنگي دانشگاهي» مي پردازد. بخش سوم مقاله، به تحليل ويژگي هاي فرهنگ آموزش و يادگيري در بريتانيا و بررسي تفاوت هاي آن با فرهنگ آموزش و يادگيري در آموزش عالي ايران اختصاص دارد. در اين بخش نشان داده مي شود كه چگونه ارزش هاي دموكراسي، سرمايه داري، فردگرايي، انسان گرايي و عقل گرايي در شيوه ها و فرهنگ آموزش دانشگاهي بريتانيا تبلور و تحقق يافته است. براساس مطالعات تجربي موجود و تجارب اتنوگرافيك نگارنده، دانش جويان ايراني و آسيايي خارج از كشور خود، نسبت به كشورهاي غربي تلقي هاي متفاوتي از مفهوم «دانش»، «فرد»، «تفكر انتقادي» و «آموزش» دارند. از اين رو در مقاله استدلال شده است كه اين تفاوت ها ريشه در «فرهنگ دانشگاهي» متفاوت آن ها دارد. در پايان نيز براساس مباحث ارائه شده راهبردهايي براي تسهيل و اصلاح «فرهنگ دانشگاهي» در ايران ارايه شده است. کلید واژه: اجتماع دانشگاهي(Q4)جامعه پذيري دانشگاهي(Q4)سبك يادگيري(Q4)فرهنگ دانشگاهي(Q4)فرهنگ يادگيري(Q4)نگرش توسعه طلبانه(Q4)هويت دانشگاهي(Q4)يادگيري بازتابي(Q4)يادگيري فعال(Q4)نگرش ستايش گرايانه(Q4) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: انگیزش تحصیلیتفکر انتقادیمهارت های مطالعهسبک های یادگیریارزشیابیسبک یادگیریماماییتفکر انتقادی ارجاعات: فرهنگ علمي - پژوهشي ايران (بررسي قابليت ها و تنگنا ها)بررسي ارتباط وضعيت تحصيلي دانشجويان با نابهنجاري هاي اجتماعيايجاد جامعه علمي در كشوري توسعه نيافتهآموزش عالي در جهان اسلامآسيب شناسي نظام علمي ايران نقدي بر كتاب موانع رشد علمي در ايران و راه حل هاي آن مقالات نشریه ای مرتبط: نقش فرهنگ دانشگاهي بر دانش آفريني از ديدگاه صاحبنظران نظام آموزش عاليبررسي عوامل موثر بر هويت دانشگاهي در بين دانشجويان مطالعه موردي دانشگاه هاي (پيام نور، آزاد و غير انتفاعي)کشف «فرهنگ دانشگاه»: واکاوي نظري و گونه شناختي مطالعات فرهنگ دانشگاهيمقايسه مراکز يادگيري دانشگاهي در سطح جهاني با مراکز يادگيري دانشگاهي در ايرانبررسي رابطه فرهنگ رشته اي با انواع فرهنگ هاي دانشگاهي در دانشگاه تبريز مقالات همایشی مرتبط: سنجش سیر پیشرفت رسانه های ارتباطی هوشمند بر فرهنگ جامعه دانشگاهی و غیر دانشگاهی شهرستان گرگانفرهنگ در آموزش عالینقش کتابخانه های دانشگاهی در توسعه پایدار آموزش پزشکی؛ یک مطالعه کتابخانه ایارزیابی کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمان و مقایسه آنها با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایرانشناسایی ضرورت ها و ملزومات تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 437 آخرین های بلاگ تکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notشماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیم ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی