برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1387 , دوره  26 , شماره  1 ; از صفحه 10 تا صفحه 19 .
 
عنوان مقاله: 

ديدگاههاي بيماران بستري در بخشهاي آموزشي در مورد شيوه معرفي بيمار بر بالين آنها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان فلسطین جنوبی، خیابان شهید وحید نظری، پلاک 51
 
چکیده: 

مقدمه: يکي از شيوه هاي معرفي بيماران بستري در بيمارستان هاي آموزشي، معرفي بيمار بر بالين وي است. برخي از مطالعات بيانگر آنند که استفاده از اين شيوه ممکن است موجب ايجاد فشارهاي رواني در بيماران شود. مطالعه حاضر، برخي از جنبه هاي اين روش را که بنظر مي رسد نيازمند تغيير يا اصلاح باشند، مورد بررسي قرار داده است.
روش کار: 120 بيمار بستري در 8 بخش طبي يکي از بيمارستان هاي بزرگ آموزشي تهران، با استفاده از نمونه گيري هدفمند در قالب يک مطالعه توصيفي مورد بررسي قرار گرفتند. پرسشنامه مطالعه، پس از بررسي متون، انجام مطالعه اي مشاهده اي و نظرخواهي از گروهي از صاحب نظران در مورد محتوا سوالات، طراحي گرديد. پس از گردآوري اطلاعات، داده ها بصورت توصيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته ها: 37% از بيماران از اينکه مطالب درج شده در پرونده پزشکي آنها در طول معاينه پزشکان، بلند بيان شود بگونه اي که براي ديگر بيماران قابل شنيدن باشد، احساس ناراحتي مي کردند.
بنظر 63% از بيماران، عمده زمان سپري شده در بالين بيمار صرف بحث علمي پزشکان با يکديگر مي شد. استفاده از اصطلاحات پزشکي در حضور بيان، موجب اضطراب در 47% بيماران گرديد. سرانجام در مورد ارتباط پزشک - بيمار، 37% از بيماران معتقد بودند که پزشکان آنها، آنان را درک نمي کنند.
نتيجه گيري: يافته هاي مطالعه حاضر بيانگر آنند که روش معرفي بيمار بر بالين وي مي تواند موجب خدشه دار شدن حريم خصوصي بيماران، منبع فشار رواني براي آنها و تخريب رابطه پزشک - بيمار گردد که لازم است برخي تغييرات در نحوه بکارگيري اين روش پديد آيد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 90
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی