برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارزشيابي استاد از ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي جهرم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
 
چکیده: 

سابقه و هدف: يكي از متداول ترين روش هايي كه در بيش تر كشورها و از جمله ايران جهت تعيين ميزان موفقيت يك استاد در رسيدن به اهداف آموزشي صورت مي گيرد ارزشيابي اساتيد از ديد دانشجويان است. از آنجايي كه شناخت نقاط قوت و ضعف اين نوع ارزشيابي از ديد مشتريان اصلي آن يعني اساتيد و دانشجويان نقش مهمي در ارتقا كيفيت آموزشي دارد، اين مطالعه بدين منظور طراحي شد.
مواد و روش ها: اين پژوهش يك مطالعه مقطعي است كه در سال 1385 در دانشكده علوم پزشكي جهرم صورت گرفت و 100 نفر از دانشجويان و 35 نفر از اساتيد در اين تحقيق شركت نمودند. 2 پرسش نامه مجزا كه روايي و پايايي آنان به اثبات رسيد مورد استفاده قرار گرفتند. در اين پرسش نامه ها نقطه نظرات اساتيد و دانشجويان در خصوص ارزشيابي استاد مورد پرسش قرار گرفت. داده ها پس از جمع آوري توسط نرم افزار آماري
SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها:
70.9 درصد از اساتيد از روش ارزشيابي استاد توسط دانشجو بطور كلي راضي بودند. 48.6 درصد از آنان اعلام نمودند كه نمره بدست آمده از فرم هاي ارزشيابي در كيفيت تدريس آنان موثر است. 48.8 درصد اساتيد معتقد بودند دانشجويان در تكميل فرم هاي ارزشيابي اغراض شخصي را دخالت مي دهند. 60 درصد اساتيد روش خود سنجي را به عنوان روش مكمل ارزشيابي معرفي كرده بودند. در مورد دانشجويان 76.6 درصد اعلام نمودند كه مهارت هاي ارتباطي اساتيد در ارزشيابي آنان موثر است. در خصوص تاثير شوخ طبعي اساتيد اين رقم 57.5 درصد بود. 67.4 درصد تاثير مسايل و اغراض شخصي خود را تكميل فرم هاي ارزشيابي كم اهميت مي دانستند و 60.9 درصد دانشجويان سخت گيري در امتحانات را با نمره كم ارزشيابي مرتبط مي دانستند.
نتيجه گيري: يافته ها حاكي از اين است كه اكثريت اساتيد با اصل ارزشيابي موافق بوده اند و با در نظر گرفتن اين كه ارزشيابي استاد تحت تاثير عوامل مختلف قرار مي گيرد. بهتر است از ساير روش ها نظير ارزشيابي از همكار، خودسنجي و ارزشيابي ميزان يادگيري دانشجويان استفاده شود. همچنين با توجه به تفاوت يافته ها در اين خصوص در مطالعات دانشگاه هاي مختلف طراحي يك روش مشترك و دقيق در سراسر كشور ضروري به نظر مي رسد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 389
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی