4 SID.ir | کاربرد دروس پرستاري در محيط باليني: ديدگاه مدرسين و دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشکي مازندران

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

کاربرد دروس پرستاري در محيط باليني: ديدگاه مدرسين و دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشکي مازندران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: يک نظام آموزشي توام با کارآيي و اثربخشي بايستي از جنبه نظري، عملي و شرايط اجراي کار، مورد بازبيني مداوم قرار گيرد تا پاسخگوي نيازهاي فعلي و آينده جامعه باشد. اين پژوهش با هدف مقايسه نظرات مدرسين باليني و دانشجويان سال آخر پرستاري دانشگاه علوم پزشکي مازندارن در مورد کاربرد آموخته هاي نظري در محيط کار باليني انجام گرفت.
روش بررسي: در اين پژوهش مقايسه اي جامعه و نمونه مطالعه را 67 نفر از دانشجويان سال آخر پرستاري و 41 نفر از مدرسين باليني پرستاري دانشگاه علوم پزشکي مازندارن که در زمان تحقيق در اين دانشگاه مشغول تحصيل و تدريس بودند تشکيل داد. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه، پژوهشگر ساخته بود. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و با استفاده از منابع معتبر علمي و نظرخواهي از اساتيد صاحب نظر تعيين گرديد. براي تعيين پايايي از روش آزمون مجدد با محاسبه ضريب همبستگي اسپيرمن
(r=0.84) استفاده شد. داده ها در يک نوبت جمع آوري شد و تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آزمون تي و ضريب همبستگي کندال و آزمون کاي دو انجام شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که در رشته پرستاري، ميانگين نمره نظرات مدرسين پرستاري و دانشجويان در مورد ضرورت کليه دروس به ترتيب
16.35, 17.86 بود ولي کاربرد آن در محيط کار از نظر واحدهاي مورد مطالعه به ترتيب 12.08, 11.8 اعلام گرديده است. بين ضرورت تدريس دروس و کاربرد آن ها از نظر هر دو گروه ارتباط معني دار آماري وجود داشت (P<0.001). ميزان هماهنگي آموزش هاي عملي با وظايف پرستاران از نظر مدرسين و دانشجويان کم (<3) اعلام شده بود، ولي بين ديدگاه اساتيد و دانشجويان در اين مورد تفاوت معني دار وجود داشت (P<0.05).
نتيجه گيري: بر اساس نظرات مدرسين پرستاري و دانشجويان، بين دروس نظري و کاربرد آن (وظايف پرستاران در محيط آموزش) ناهماهنگي وجود دارد. تنظيم برنامه و محتواي آموزشي ادغام شده، آموزش مستمر و تدارک محيط کار مطابق با علم روز و نياز مددجويان و صاحب نظران پرستاري، مي تواند برنامه ريزان را در کاهش فاصله بين دروس تئوري و عملي و فراهم نمودن بستر فعاليت جهت کاربرد هر چه بيشتر محتواي آموزشي ياري نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 105
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی