برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

شناسايي و اولويت يابي مهارتهاي زندگي مورد نياز بزرگسالان براي لحاظ کردن در برنامه هاي درسي مدارس

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

برنامه هاي درسي بستر تمامي ارزشها، انتظارات و نيازهاي فردي و اجتماعي است و به همين دليل تشخيص و شناسايي نيازها و اولويت يابي آنها محوري ترين عنصر در تصميم گيري هاي آموزشي محسوب مي شود. اهميت درک مسايل، تقاضاها و احتياجات آموزشي فراوان بزرگسالان، ضرورت توجه به نيازهاي آموزشي اين قشر را بيش از پيش آشکار مي سازد. در اين ميان برنامه هاي آموزش مهارتهاي زندگي به بزرگسالان، به دليل بالا بردن ظرفيتهاي رواني- اجتماعي آنان براي مقابله موثر با چالشها و مسايل زندگي روزمره، به شدت مورد توجه نظام هاي تربيتي قرار گرفته است. متاسفانه به رغم اهميت موضوع، مطالعات انجام شده در اين زمينه در کشور بسيار ناکافي و نارساست. مقاله حاضر بر آن است تا از طريق مطالعات ميداني به شيوه توصيف- پيمايشي مهارتهاي زندگي مورد نياز بزرگسالان را شناسايي، سپس آنها را اولويت بندي نمايد و با فراهم ساختن اطلاعات صحيح و کافي، گامي موثر در زمينه برنامه ريزي آموزش مهارتهاي زندگي به بزرگسالان بردارد. به همين منظور از طريق مطالعات اسنادي در يک رويکرد بين المللي طيفي وسيع از مهارتهاي زندگي مورد نياز بزرگسالان شناسايي شد و در 6 گروه (مهارتهاي ذهني- شناختي، مهارتهاي فردي- زيستي، مهارتهاي ارتباطات ميان فردي، مهارتهاي محل کار، مهارتهاي زندگي خانوادگي و مهارتهاي شهروندي) طبقه بندي شد.
سپس با استفاده از نظرات 28 نفر از متخصصان تعليم و تربيت، 45 نفر از کارشناسان برنامه ريزي درسي متوسطه نظري و 365 نفر از دانش آموزان بزرگسالان مدارس شبانه تهران با توجه به شرايط و نيازهاي بزرگسالان ايراني اولويت يابي گرديد. تجزيه و تحليل اطلاعات تحقيق از طريق آزمونهاي خي دو، آزمون فريدمن، آزمون
t گروههاي مستقل، تحليل واريانس و آزمونهاي تبعي صورت گرفت. نتايج تحقيقات نشان داد که همه 6 گروه مهارتهاي زندگي تعيين شده از ديدگاه گروههاي مورد مطالعه به منزله نيازهاي آموزشي بزرگسالان، مهم و اساسي ارزيابي شده اند. در اين ميان مهارتهاي شهروندي و فردي- زيستي بيشترين اولويت را به خود اختصاص داده اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فتحی واجارگاه، ک.، و عارفی، م.، و اسفندیاری، ت. (1387). شناسایی و اولویت یابی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان برای لحاظ کردن در برنامه های درسی مدارس. تعلیم و تربیت, 24(1 (مسلسل 93)), 69-101. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=78850



Vancouver : کپی

فتحی واجارگاه کوروش، عارفی محبوبه، اسفندیاری توران. شناسایی و اولویت یابی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان برای لحاظ کردن در برنامه های درسی مدارس. تعلیم و تربیت. 1387 [cited 2021October19];24(1 (مسلسل 93)):69-101. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=78850



IEEE : کپی

فتحی واجارگاه، ک.، عارفی، م.، اسفندیاری، ت.، 1387. شناسایی و اولویت یابی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان برای لحاظ کردن در برنامه های درسی مدارس. تعلیم و تربیت, [online] 24(1 (مسلسل 93)), pp.69-101. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=78850.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 532 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی