نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1386 , دوره  2 , شماره  6 ; از صفحه 79 تا صفحه 118 .
 
عنوان مقاله: 

طراحي برنامه درسي دانشگاه مجازي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر، بررسي عوامل اثرگذار بر برنامه درسي دانشگاه مجازي و شناسايي ويژگي هاي عناصر نه گانه آن است. براي طراحي برنامه درسي ابتدا بايد عوامل اثرگذار بر برنامه درسي شناسايي شود و سپس نحوه اثر گذاري اين عوامل بر عناصر برنامه درسي مورد بررسي قرار گيرند.قابليت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و نظريه هاي يادگيري يادگيرنده محور دو عامل اثرگذار بر طرح برنامه درسي دانشگاه مجازي هستند. قابليت هاي چند رسانه اي، ابر رسانه هاي، تعاملي، انعطاف زماني و مکاني فاوا به يادگيرنده امکان مي دهد، به محتواها و منابع يادگيري گوناگون دست رسي داشته باشد و با هم کلاسان، مدرسان و راهنمايان متعدد تعامل داشته باشد و متناسب با شرايط و موقيعت خود در فعاليت هاي يادگيري شرکت کند. مجموعه اين امکانات به يادگيرنده کمک مي کند، دانش خود را به طور فعال و متناسب با موقعيت شکل دهد.فرانسيس کلاين، نه عنصر: هدف ها، محتوا، فعاليت هاي يادگيري، گروه بندي يادگيرندگان، مواد و منابع يادگيري، فضا، زمان، راهبردهاي تدريس و شيوه هاي ارزش يابي را در طراحي برنامه هاي درسي شناسايي کرده است. در اين پژوهش، ويژگي هاي اين نه عنصر با توجه به قابليت هاي فاوا و دلالت هاي نظريه هاي يادگيرنده محور مورد بررسي قرار گرفته است. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد، تدوين نه عنصر برنامه درسي دانشگاه مجازي با ملاحضه قابليت هاي فاوا و دلالت هاي نظريه هاي يادگيرنده محور، مهارت هاي مورد نياز عصر اطلاعات- همچون مهارت حل مساله، تفکر انتقادي، مهارت برقراري ارتباط، مشارکت و خود راهبري- را در دانشجويان تسهيل مي کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سراجی، ف.، و عطاران، م.، و نادری، ع.، و علی عسگری، م. (1386). طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی. مطالعات برنامه درسی, 2(6), 79-118. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=78091



Vancouver : کپی

سراجی فرهاد، عطاران محمد، نادری عزت اله، علی عسگری مجید. طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی. مطالعات برنامه درسی. 1386 [cited 2022May17];2(6):79-118. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=78091



IEEE : کپی

سراجی، ف.، عطاران، م.، نادری، ع.، علی عسگری، م.، 1386. طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی. مطالعات برنامه درسی, [online] 2(6), pp.79-118. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=78091.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1290 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی