برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1386 , دوره  6 , شماره  23 ; از صفحه 147 تا صفحه 168 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير برنامه آموزش خلاقيت معلمان بر خلاقيت پيشرفت تحصيلي و خودپنداره دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران
 
چکیده: 

نظام آموزشي ما براي پرورش خلاقيت کودکان و نوجوانان نيازمند تحول اساسي است و معلمان از عناصر کليدي اين نظام هستند. به همين دليل برنامه اي براي آموزش خلاقيت معلمان تدوين گرديد تا شناخت، نگرش و مهارتهاي لازم را براي پرورش خلاقيت دانش آموزان کسب کنند. برنامه آموزش خلاقيت را که مجري تحقيق بر اساس تئوري هاي علمي طراحي کرده، در پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است و تاثير مثبت آن بر دانش، نگرش و مهارت معلمان تاييد شده است. پژوهش حاضر فاز دوم همان پژوهشي است که به منظور بررسي تاثير برنامه آموزش خلاقيت معلمان بر روي دانش آموزان آنها طراحي شده است. در اين پژوهش تاثير برنامه آموزش خلاقيت معلمان بر خلاقيت، خودپنداره و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان آنها با روش نيمه تجربي و از طريق طرح سالمون انجام گرفته است. لذا معلمان و دانش آموزان آنها به دو گروه آزمايشي و گواه و هر گروه نيز به دو گروه تقسيم شدند. دانش آموزان يک گروه آزمايشي و يک گروه گواه پيش آزمون دريافت داشتند و سپس هر دو گروه آزمايشي معلمان در دو دوره شرکت کرده و برنامه آموزش خلاقيت به آنها ارايه شد. آنها نيز پس از آشنايي با برنامه و کسب مهارتهاي لازم به اجراي برنامه در کلاس خويش پرداختند.
پس از پايان دوره، هر چهار گروه آزمايشي و گواه آزمون نهايي را دريافت کردند. تحليل آماري اطلاعات به دست آمده فرضيه اول مبني بر تاثير برنامه آموزشي خلاقيت معلمان بر افزايش خلاقيت دانش آموزان آنها را تاييد کرد. فرضيه دوم مبني بر تاثير برنامه آموزش خلاقيت بر خودپنداره دانش آموزان آنها رد شد و فرضيه سوم مبني بر تاثير برنامه آموزش خلاقيت در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان آنها تاييد شد. بنابراين برنامه آموزش خلاقيت معلمان را مي توان به عنوان الگويي مناسب براي پرورش خلاقيت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در مدارس سطح کشور مورد استفاده قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
Cite:
APA : کپی

حسینی، ا. (1386). بررسی تاثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر خلاقیت پیشرفت تحصیلی و خودپنداره دانش آموزان. نوآوری های آموزشی, 6(23), 147-168. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=78069



Vancouver : کپی

حسینی افضل السادات. بررسی تاثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر خلاقیت پیشرفت تحصیلی و خودپنداره دانش آموزان. نوآوری های آموزشی. 1386 [cited 2021April16];6(23):147-168. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=78069



IEEE : کپی

حسینی، ا.، 1386. بررسی تاثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر خلاقیت پیشرفت تحصیلی و خودپنداره دانش آموزان. نوآوری های آموزشی, [online] 6(23), pp.147-168. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=78069>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1051 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی